Castelele Pelisor si Bran, intr-un episod prelucrat din povestea fascinanta a Reginei Maria

… un articol si de pe colo, si de pe dincolo, o ciorba, asa… desi mie unul nu-mi place felul acesta de mancare. Chiar ieri ma intreba cineva cand am mancat ciorba… cine mai stie? 🙂 Probabil dinainte de 20 octombrie 🙂 Una sau doua portii lunar, este deja suficient, mult, evit pe cat posibil sa ma intersectez cu acest fel de mancare. Sa revin la articolul acesta… ciorbesc :)))

Am fost pe la Castelul Pelisor sa vad si eu locul in care se afla inima reginei Maria. Adica in Camera de Aur. Biletul? 20 lei. Nu este nici mult, nici putin, este o taxa de vizitare normala, zic eu! Intai am cascat ochii, toate cele, pe terasele de la Castelul Peles, castel care este in curatenie, adica inchis. Mereu este inchis in luna noiembrie. Ocazie cu care recomand pezevenghiului ala batran, cum il cheama ca mereu imi scapa numele dumnealui… Il cheama si pe dansul intr-un fel! Mi-aduc eu aminte mai tarziu… ca trebuie sa trimita un zidar, sa repare putin pe langa statuia reginei Elisabeta:

1Uite, sunt niste placi de marmura desprinse, nu-ti trebuie vreun aviz ca nu-i faci mare lucru, pui niste placi la loc.

D-l director, pus politic de catre PSD, poate ca nu trebuie chiar sa ceara aprobare pentru orice lucru. Dar bine, stim toti ca acestia nu fac nimic de capul lor, altfel nu ar fi pusi. Stau cuminti! Sau mai baga cate o manipulare, gen „m-am zbatut sa aduc inima Reginei Maria” 🙂 Si Casa Regala imi spune ca „decizia… a apartinut Majestatii Sale…dupa o lunga chibzuire, fara sa fie influentat de nicio autoritate a Statului, administrativa sau politica”. Cat pot sa minta cate unii :))

Pentru cine doreste sa vada cum s-a produs scanteia cu inima Reginei si sosirea la Pelisor, mai poate citi si aici:

https://buceginatura2000.wordpress.com/2015/03/01/1-martie-inima-reginei-maria/

Deci m-am dus pe la Castelul Pelisor, mi-a placut profesionalismul angajatilor, asta sau aceasta trebuie spus mai intai de toate. Mie imi place termenul „asta”. Nu trebuie sa fie totul neaparat ca la carte ca sa ne placa.

Am vizitat pe acolo, am vazut ce m-a interesat. Inima Reginei este intr-un cufar mic de lemn… bine, m-am dus mai mult sa ma documentez pe niste subiecte, nu dadeam eu aiurea 20 lei 🙂 doar la Pelisor mai intrasem. Pentru cei pasionati merita platita taxa foto de 32 lei, pentru ca in Camera de Aur mai intra niste raze de soare si creaza un efect special, inima este pe un piedestal in mijlocul camerei. Inima a fost adusa la Pelisor in data de 3 noiembrie 2015.

De la Pelisor am fost la Bran, sa vizitez iar castelul. De cate ori am fost, nu mi-a placut acest castel. Am zis sa mai merg inca o data, poate o fi altfel de data asta. Spre deosebire de Peles si Pelisor, acolo nu ai ghid cu tine, deci poti sta toata ziua prin castel, sa te uiti la ce vrei si cat vrei. Dupa ce am bantuit pe acolo cateva ore, am iesit zapacit de cap, este un adevarat labirint de camere. Cred ca proprietarilor le lua sigur o luna de zile pana il invatau 🙂 Parca intr-o singura camera din atatea, era ceva referitor la inventia aceea cu Dracula vampirul. Deci prin castel te plimbi cat vrei, clar, nu se viziteaza totul, poti poza, filma in voie, cat doresti. Prin parcul castelului nu sta nimeni dupa tine, ca la Peles. Sunt cativa stresati pe la Peles care stau la panda printre turisti, atenti sa nu calce nimeni un centimetru in afara aleii 🙂 Ce boi! 🙂 In loc sa fie amabili cu turistii care le platesc salariile, sa le vorbeasca frumos, ii pandesc sa nu faca pasi gresiti. La Bran, pentru 10 lei in plus, stai cat vrei, pozezi, esti liber. Mie nu-mi place sa stea cineva dupa mine, sa-mi zica aici stanga, dincolo dreapta, nu aveti voie, mai sunt si alte grupuri, nu fotografiati… sa dai bani ca sa stea cineva cu gura pe tine!

Am iesit eu zapacit de la Bran, dar a fost super! Si cand plecam stateau turistii la rand la casa de bilete… deci 30 de lei este o taxa de vizitare corecta. Bine, sunt si taxe care mie mi se par incorecte 🙂 De exemplu, vine sa vorbeasca la Sinaia, luna aceasta, Radu Beligan. Ca sa-l asculti trebuie platit 50 lei de persoana. Eu nu as da niciodata, pentru niciun maestru sau actor, banii astia. Este cu siguranta un om exceptional, dar il pot aprecia si de la distanta 😉

Dupa atata vorbarie, Doamne, cat pot sa mai turui si eu 🙂 Imi place asa, sa ma ascult 🙂 sa stresez lumea… si tot nu mi-am adus aminte de numele pezevenghiului ala batran de la Peles 🙂 Gata, pozele:

3Casa aceasta se afla prin centrul Branului. A apartinut doctorului Iosif Puscariu (1889-1965), probabil ruda cu Sextil Puscariu, care are si acesta un bust pe acolo, prin parcul orasului. Pe o placa prinsa de un perete al casei, se pot citi cu ajutorul aparatului foto, urmatoarele: „Fondatorul si Fauritorul Spitalului de Ochi Brasov”. Vedeti acum legatura intre gardul proprietatii si placa pusa mai departe, la distanta, nu-i asa? Nu stau bine cu vederea clar, de mi-a trebuit aparatul foto… 😉 Si dupa moarte acest doctor celebru isi face meseria 🙂

In curtea regretatului doctor, pentru ca asa se spune, toti cei morti sunt niste regretati, am vazut cel mai batran visin observat vreodata. Ma indoiesc ca l-as fi cuprins cu bratele. Langa el un stejar ocular, pardon, secular 🙂 la fel de remarcabil… niste adevarate monumente ale naturii.

4Visinul, din poza nu se poate trage o concluzie clara… doar daca intram in curte si incercam sa-l cuprind. Poate data viitoare…

Si am intrat prin parcul castelului:

6

7Podetul, fain… poezie cu vaduri, repezi ape curg…

8Lac si insula

9Superba aceasta casuta… tot in parc, evident

10

11O intrare nesecreta in castel. De vreme ce se vede, nu este secreta.

12Casa de Ceai a Reginei Maria, in reparatii

13Au turnat ceva lat si adanc, nici nu au ajuns inca la nivel cu fundatia. Ma uit la imaginea din panou si vad ca ar mai aparea un spatiu nou… nu stiu de ce trebuie sa adaugam mereu ceva arhitectural nou la un lucru vechi. Sa coste mai mult poate…

14

15O cruce frumoasa… iar cladirea cu verde este sediul administrativ al celor de la castel. Tot pe acolo este si un sediu al jandarmilor.

Poze din interior:

16

18

19

20

aCand erau frigurile acelea groaznice, Regina se retragea pe lavita de langa foc… acolo citea, dormea…

21

22Poti sa te uiti si pe geam, sa faci poze… uitati cum trecea o limuzina cu niste fericiti-nefericiti. Era si o piesa cu acest titlu, a celor de la Compact Cluj. Sa o gasesc un pic:

„Vino, zi senina in viata lor/Vino, sa alungi cate un nor/Vino, in viata lor si in viata mea/Vino, sa schimbi cate ceva.”

Faina tare piesa asta 🙂 Cu siguranta, intr-o viata anterioara am fost un DJ concediat de la prima piesa :)) si incerc acum sa scap de frustrari, sa recuperez 🙂

23

24Parpalac de teuton 🙂 Erau mai bine imbracati ciobanii nostri…

25Un tablou in care autorul a pus picioare la cufere, capete si sabii aiurea. Oare de ce?

26

27

28Capela unde se afla inmormantat principele Mircea, mort prin 1916 parca…

29

30

31Bani pentru victimele tragediei de la Colectiv. O initiativa deosebita, cei de la Bran mentionand ca dupa ce se va umple cutia, ei vor dubla suma stransa. Un exemplu ce poate fi pus in practica si la Castelele Pelisor, Cantacuzino din Busteni, etc.

32O fosta piatra funerara

La doi pasi de castel este si Muzeul Etnografic in Aer Liber, care este inchis pentru restaurare. Dar bine, oricine poate trece de bariera si vizita pe acolo. Asa fac toti, intra, ies, fac poze sau stau pe banci. Nu iti atrage nimeni atentia ca nu e voie… pentru ca oricine este vazut ca turist, un potential cumparator al celor expuse prin acel bazar din fata castelului…

33Muzeul se deschide la anul prin aprilie… cine este nebun sa astepte pana atunci?

34

35

36O moara parasita… daca ar fi fost invartita de apa, as fi facut sigur un lungmetraj… de 2-3 minute :))

2 răspunsuri

  1. Servus Adrian!
    Stiu ca te-ai suparat pe mine.Ba, chiar, mi-as dori sa te fi suparat , in speranta ca ti-ai pus intrebarea:” oare ce vrea babaciunea, de se leaga de mine?”
    Unu- nimeni n-are treaba cu biserica sau cu credinta, ci doar cu aroganta si infumurarea slujbasilor ei.
    Imi amintesc ca spuneai tu, de manastirea Caraiman (parca), cum stau amaritii la poarta si nu-i baga nimeni in seama, in timp ce inauntru se arunca bani in fintina.Oare ar fi fost greu sa faca acolo o cantina pentru acei amariti?
    Am amintit in articol de cele 18000 de biserici.E vorba doar de cele date deja in folosinta.Mai sint inca nenumarate care sint in constructie, plus manastiri unde vrei si unde nu vrei (sus pe munte,in Bucegi,nu?)
    Doi-mai sper ca te-ai intrebat de ce te-am criticat in speranta ca ti-ai dat seama ca nimeni nu are cum sa fie priceput la toate.
    Vei fi apreciat si neuitat daca te rezumi la ceea ce stii si faci cel mai bine.Daca esti prea priceput si iti dai cu parerea la tot si toate…
    Iti amintesti ca inainte de ’89 era unul care le stia pe toate?
    „impuscatul”- l-a uitat lumea.
    Au uitat chiar si ce a facut bine.
    Iti doresc sa-ti fie mereu bine!
    Alexandru.

    Apreciază

    • Salut, Alexandru.
      Asta este buna, nu am cum sa ma supar pe tine si nici de ce, pentru ce. Legat de Biserica, eu cred ca am spus exact ce trebuia, nici mai mult, nici mai putin. Totusi, nu identific Biserica Ortodoxa Romana, pastratoare a istoriei nationale si a multor alte valori, cu mercedesul nu stiu cui, cu aroganta sau nestiinta unor reprezentanti ai sai. Corect, inainte mai spuneam, si cand mi se pare ceva exagerat, mai spun si acum… despre astfel de preoti. Dar am invatat ca sunt si ei tot oameni, deci supusi greselii, ca nu am eu voie sa judec. Acestia culeg deja roadele nestiintei lor si a departarii de oameni. La Manastirea Caraiman, lucrurile sunt mult schimbate, s-au facut niste fapte extraordinare acolo, pentru copii, batrani, diferite categorii de varsta. Din pacate, Biserica face niste lucruri in ascuns… ca sa nu fie vazute decat de Dumnezeu si de beneficiarii directi. Eu as fi vrut ca astfel de lucruri sa fie cunoscute de cat mai multi, ca sa nu se mai vorbeasca anapoda… de cele mai multe ori.
      E foarte bine ca se ridica biserici, sa se ridice oriunde vor oamenii, oriunde este cazul. In 50 de ani de comunism nu s-a construit o biserica, ba mai mult, s-au daramat. Probabil acum se recupereaza acel timp. Cat despre bisericuta de pe Platou, despre acel proiect, eu sunt unul dintre sustinatori. As vrea sa vad o astfel de bisericuta in cinstea eroilor, decat pensiuni si hoteluri pe Platoul Bucegilor. Adica ne inchinam pe Bucegi la tot felul de stanci si le cream tot felul de povesti si ne deranjeaza o bisericuta. Mi se pare cam aiurea!
      Legat de carte, chiar am de ce sa le multumesc, nu multi ajung prin arhivele lor, prin bibliotecile lor. Nu vad care este interesul lor, cum spui. Adica eu stiu cel mai bine cat i-am deranjat sa-mi traduca tot felul de inscriptii in slavona de pe cruci etc si cate intrebari, si cat deranj le-am facut. Reprezentantii Bisericii cu care eu m-am consultat la carte au fost deschisi, cooperanti, ca asa au simtit, nu ca ar fi avut vreun interes. Nu mi-au cerut nici macar o carte, nu mi-au spus nici macar nu scrie asa, ci altfel… nu au zis absolut nimic, nicio indicatie, nimic. Pur si simplu au zis, da cunosc sau nu, nu cunosc, te pot ajuta sau nu te pot ajuta.
      Nu mi-am pus nicio intrebare legat de faptul ca m-ai criticat, pentru ca eu nu am vazut niciodata ce zici tu ca pe o critica. Doar mi-am insusit ce ai spus, ca pe niste sfaturi parintesti, atent pe viitor la ce fac. Bineinteles ca nu le stiu pe toate, dar stapanesc destule lucruri pe care din modestie, sa zicem, le tin mai in umbra, tocmai pentru ca stiind prea multe, nu se poate accepta ca unul mai tanar sa stie atatea.Doar ca viata m-a dus si colo, si dincolo, prin tot felul de intamplari si locuri.In plus, eu nu-mi doresc sa se vorbeasca de mine nici in prezent si nici in viitor. Sa-ti spun de ce: tot facand diverse lucruri, majoritatea nu pot fi spuse fiindca este viata mea, am desprins o concluzie importanta. Unii oameni se nasc si evolueaza intr-un anumit fel.Pot face niste chestii, si aici, ca este vorba de Dumnezeu sau de aptitudini personale este la latitudinea fiecaruia. Dar astfel de oameni, care dovedesc ca pot face cate ceva, trebuie sa-si puna in practica ideile, indiferent daca majoritatea ar fi impotriva. Nu este o sfidare a celorlalti sau o dovada de superioritate, ci, prin natura alcatuirii, unii oameni stiu ce sa faca pentru a le fi si altora bine. Ca atare, nu trebuie sa intrebi pe toata lumea daca poti face un lucru. Il faci si gata… treci apoi la altul. Isi vor da seama si ceilalti ca ai gandit bine, cu timpul. O alta concluzie este sa nu astepti nimic de la nimeni, pentru ca asteptarile iti pot fi inselate de cei in care ai incredere totala, oarba. Trebuie sa-ti urmezi ideea, visul, pana la capat, daca il consideri realizabil, fundamentat. Sunt constient ca mi-ai vrut mereu binele si ca ma inveti numai bine, dar prin ce spun nu inseamna ca intru in contradictie cu tine sau cu cineva. Este felul meu de a fi, dificil, imi dau seama, dar cata vreme eu ma straduiesc sa nu fac rau, mi se pare ca tin un drum bun.Nu am nicio teama ca azi sunt, maine nu mai sunt, ca ma judeca oamenii sau nu.Mi-e totuna…traiesc-fac, nu traiesc-nu mai fac. Nu traiesc cu astfel de spaime, fac ce pot si nu prea las sa treaca pe langa mine prea multe lucruri.
      Multumesc foarte mult. Pentru mine nu se schimba nimic, cu aceiasi ochi te privesc azi, cu aceiasi peste 10 ani, insist pe faptul ca sunt un norocos ca te cunosc… Sper sa mai imi faci observatii pana ies la pensie. Si cum eu nu-mi doresc sa ies la pensie vreodata, o sa ai de asteptat 🙂

      Apreciază

Lasă un răspuns

