Dezbaterea no.17: Soferii de jeep-uri de la Busteni, un viitor incert!

Nesigur a fost viitorul lor, de fapt, de cand au aparut pe piata. Una peste alta, cu bune si mai putin bune, aceasta activitate a lor, de transport turisti din zona Busteni spre zonele pitoresti ale Parcului Natural Bucegi continua sa existe.

Ce ar trebui facut?

Bine, as putea fi ca multi altii si sa fac lucrurile altfel, dar intotdeauna am spus ce am gandit. Nu vreau sa las nicio impresie, nu vreau sa cultiv nicio imagine 🙂 fac doar ce mi se pare normal…

In opinia mea, ar trebui sa privim lucrurile acestea cu soferii si sa le cantarim putin, plecand de la:

– cei mai multi dintre ei, sunt organizati in prezent sub diferite forme: firme, pfa… deci inainte se spunea ca nu platesc taxe.

– si-au facut si o asociatie care sa le reprezinte interesele si zic eu este un lucru foarte bun. Asociatia se numeste „Busteni 4×4 No Limits” 🙂

– nu au mai urcat spre Babele in miezul zilei si daca s-a mai intamplat au fost periodic amendati.

– de curand, cica a intrat in vigoare nu stiu ce lege sau completare la aceasta si Politia a inceput sa le scrie amenzi de cate 500 lei.

– sunt vreo 70 de persoane care fac aceste curse montane

– in pofida amenzilor, aceasta activitate continua.

drumJeep-uri prin Bucegi

Mai departe,

– mi se pare foarte trist ca se face totul si orice pentru a-i combate, ca si cum vrei sa starpesti nu stiu ce activitate, cu nu stiu ce impact social negativ.

– nu vreau sa le iau apararea, chiar daca pare, vreau sa spun ca atunci cand cineva incearca sa respecte legea, cu toate ca pana la un anumit moment nu i-a pasat de ea, trebuie sa-i dai o sansa.

– acesti oameni, in majoritatea lor tineri, intretin niste familii si au vrut sa plimbe turistii in mod legal. Altfel nu se organizau sub o forma sau alta. Din cauza amenzilor, unii dintre ei au plecat sa munceasca pe afara… imi povestea cineva ca la Judecatoria Sinaia era pe rol un proces, in care o singura persoana avea de platit circa 13.000 lei amenzi… si a plecat la munca in constructii, nu stiu in ce tara, sa stranga bani pentru a le plati.

Practic, acest episod m-a facut mai mult sa scriu dar, mai sunt si altele coroborate. Deci noi la Busteni, daca am ajuns sa nu reusim sa gasim o solutie legala pentru acesti oameni, care sunt buni doar in campanii electorale si sa ne care prietenii prin nu stiu ce locuri, iar ei sunt nevoiti sa-si lase familie, sa plece din comunitate pentru a strange bani si a plati amenzi… mi se pare strigator la cer.

Nu contest actiunile lor negative de dinainte… dar acestea trebuie puse la un loc cu altele: la incendii au venit pe banii lor transportand apa, orice autoritate i-a solicitat au fost prezenti, deci nu prea este in regula ce se intampla. Locuri de munca nu sunt, de furat nu fura… dimpotriva, au demonstrat ca vor sa lucreze legal, au inaintat memorii, cereri. Nimeni nu vrea sa aiba de-a face cu ei, sa-i asculte. Eu zic ca nu merge doar sa-i folosesti si apoi sa uiti de ei. Situatia din 2015 nu mai este aceeasi ca in 2012, cand fiecare mergea prin Bucegi pe unde il taia capul.

Am stat, m-am gandit, am intrebat in toate directiile ce ar fi de facut. Concluzia mea este ca nimeni nu vrea sa faca nimic, in principal din cauza orgoliilor. Sau se prevaleaza de faptul ca DJ 713 nu este deschis, desi oricine circula cand doreste pe acesta. Ori lanseaza zvonuri mincinoase ca acel traseu va fi luat, in sensul de transport persoane, de nu stiu ce firma. Nu exista nicio firma care sa fi depus vreo cerere, vreo documentatie, la Consiliul Judetean Prahova sau la Consiliul Judetean Dambovita. Totul este o minciuna. Practic este ca la o „vanatoare”, unii pe furis incearca sa ajunga pe munte, altii stau dupa ei… cand foarte simplu ar fi sa se realizeze o intalnire si sa se gaseasca o solutie legala.

Daca plecam de la premisa ca au distrus bariere, dosare penale, amenzi, au umblat pe unde li s-a nazarit, au jignit, amenintat, nu facem nimic, nu se merge inainte. Ce a fost a fost, important este ce va fi. Eu vad asa lucrurile:

– nu poti sa faci o intalnire fara sa-i chemi pe reprezentantii telecabinei din Busteni, pe cei de la Administratia Parcului si Jandarmeria Montana.

– Primaria din Busteni ar trebui sa schimbe destinatia unei parcari private, aceasta urmand sa fie transformata in parcare pentru jeepuri. Ca in prezent, soferii parcheaza de-a lungul strazii, fiecare unde nimereste.

– trebuie sa existe un dispecerat al acestor soferi.

– Administratia Parcului si Primaria din Busteni sunt singurele institutii ce pot da legalitate acestei activitati. Ca ei sunt amendati pe DN 1, pentru ca nu stiu ce probleme au masinile, este cu totul altceva.

Cum pot fi pusi in legalitate?

Printr-o hotarare de Consiliu Local si prin subordonarea acestei asociatii de catre Administratia Parcului. Adica fie sa-i ia parteneri la administrare, fie sa fie ca o sursa de venit a Administratiei, o asociere… In toate situatiile implica niste obligatii din partea soferilor, participari la diferite actiuni pentru Parcul Natural, dar si existenta unui regulament…

Intr-o baza de date a Parcului sa figureze sa zicem 60 de soferi. Acestia sa aiba acces in Parc, pe drumurile publice si pe anumite drumuri forestiere. Sa poata urca pana in parcarea de mai jos de Babele, contra unei taxe de bun-simt, doar pe drumul de pamant. Cine se abate de la drum sau trece de statia de telecabina de la Babele, sa fie scos din baza de date si sa nu i se mai permita accesul. Oricum la Babele pot urca doar cateva luni pe an.

Taxa de acces o platesc la bariera; fiind parteneri sau asociati cu Administratia Parcului, nu se pune problema unei discriminari… de ce ei sa treaca si altii nu. Ei desfasoara activitati prin care sustin aria protejata: platesc o taxa de acces spre Babele, au obligatia de a participa la ecologizari, a ajuta la incendii, a asigura transportul unor rangeri, etc. Este treaba altor institutii sa verifice daca ei taie bilete, bonuri, etc, la plecarea din Busteni. Fiecare intr-o astfel de chestie este pe proprie raspundere.

Sa vedeti si de ce mai propun acest lucru!!!

Din toate discutiile avute, pe la ministerul mediului, institutii diverse, cu diferiti reprezentanti, cat si in baza faptelor intamplate in acest Parc Natural, este o chestiune de timp pana cand Consiliul Judetean Dambovita se va apuca de acel drum de pamant spre Babele. In opinia mea, acest lucru nu se va intampla totusi intr-un an de zile. Am fi naivi daca am crede ca politicul nu-si va baga coada. Este mult pana se descopera vreun „proiect de dezvoltare”. Sa specific ca nu confund actualul Consiliu cu vechiul Consiliu condus de Florin Popescu, care a „dezvoltat” turismul de o asemenea maniera, incat s-a ales praful de multe miliarde si de unele locuri de prin munte. Smecherul ala ridica doar cabane de 20 miliarde lei vechi, locatii care in veci nu vor scoate profit.

De altfel, Consiliul Judetean Dambovita mi-a trimis adresa cu nr. 38/30.07.2015, in care la punctul 2 se spune:

„Sectorul de drum in prelungirea DJ 713 spre Babele, avand o lungime de circa 4 km este situat pe raza judetului Dambovita, urmand a face subiectul unui proiect de modernizare distinct, cu respectarea cerintelor existente in Parcul Natural Bucegi”.

Deci, vedeti, este o chestiune de timp!

La punctul 3, ei spun:

„La aceasta data accesul pe DJ 713 de la DN 71 la Piatra Arsa este restrictionat, obiectivul fiind in derulare si mare parte din acesta fara semnalizare rutiera, astfel incat, propunerea de transport organizat catre Babele va fi analizata dupa punerea in functiune a obiectivului”.

Prin urmare, eu ma intreb asa:

Oricum va fi o taxa la un moment dat… de ce aceasta taxa sa nu se duca de pe acum in conturile Administratiei Parcului, pentru aria protejata? Sub o forma sau alta, cat timp ajunge in acest cont, acesti bani sustin Parcul Natural. De ce sa nu fie o structura puternica de administrare, in care te poti baza pe zeci de oameni cu zeci de masini? Singurele facilitati oferite soferilor ar fi accesul spre parcarea de mai jos de Babele si spre Podu cu Florile. Lor le este de ajuns, pentru ca asa iau bani de la turisti pentru transport, au o destinatie si deci bani cu care isi intretin familiile.

Personal nu am nimic cu nimeni, sunt satul de faptul ca unii nu stiu decat sa fie smecheri si sa fenteze intr-un fel sau altul legea, ca nu inteleg ca nu putem merge, ca societate, asa mai departe. Si din cauza acestui lucru nu se mai vad bine niste chestii. Unul dintre obiectivele declararii acestei arii protejate drept Parc Natural este acela de a veni in sprijinul comunitatilor locale. Ori acest lucru lasa de dorit. Mi se pare o nebunie, sa avem asa de lucru continuu, sa stam dupa jeepurile acestor oameni. Le pui niste conditii clare si-i lasi sa-si desfasoare activitatea. Care le incalca, zboara. Nu-ti dau bon, anunti Fiscul, dar in Bucegi lucrurile trebuie sa tinda spre normalitate. Daca vor fi asociati cu Administratia Parcului, bineinteles fara alte bazaconii, nimeni nu le va mai strica afacerea, decat ei insisi prin neplatirea taxelor la stat. Ce se intampla acum este foarte aiurea. Soferii pandesc momentul, fiind si multi, avand si prieteni pe la Babele, si asteapta sa coboare jandarmii si rangerii de pe munte, apoi toti urca pe drumul de pamant. Daca se intorc oamenii astia, o iau la sanatoasa, scapa cine poate. Deci este ca la o „vanatoare”. Foarte aiurea, in opinia mea, cand lucrurile ar putea sa se deruleze altfel.

Toti cei responsabili fug de transarea acestei probleme. Dar ca dl. Dogaru a turnat fundatie de beton la o stana in mijlocul jnepenilor, asta nu se mai observa. Ca la Floare de Colt, mai sus de Babele la fel, a rasarit o platforma betonata… Ca langa paraul Izvorul Dorului la o aruncatura de bat de Complexul Piatra Arsa s-au turnat fundatii din beton, nimeni nu a vazut…. desi drumul trece la vreo 10 metri distanta. Ca la Piatra Arsa au demolat aia cabana fara autorizatie, s-au extins printre jnepenii din fata cabanei si la fel au aparut platforme betonate si constructii, nimeni nu zice nimic. Sau ca intr-o zi, de cam o luna de zile, cei de la Gura Diham au facut o spartura in gard si uite asa au trantit si pe acolo o placa din beton si o constructie mica, nimeni nu vede. Deci, nu poti sa dai gardul jos si sa mai faci tu ceva asa, de capul tau… decat atunci cand esti sigur ca nu are nimeni ce sa-ti faca.

beton

Mai toti protejam mediul, iubim natura, muntele, strangem gunoaie. Pai gunoaiele trebuie sa cada pe un plan secund, important este sa se verifice daca aia pe la cabane au implementat niste cerinte europene de mediu, daca muntele asta nu dispare bucata cu bucata. Nimeni nu vrea sa deranjeze, ca nu se stie cine este in spatele celui deranjat. Deci o atitudine din aceasta medievala, cu vasali si stapani, oameni care traiesc asa cum bate vantul. Cine incearca sa faca anumite lucruri este luat in ras, considerat nebun, sau este lasat singur, chiar daca provine dintr-o institutie. Sunt destule cazuri la institutiile cu atributii in Bucegi.

Nimeni pare sa nu mai aiba responsabilitati, nimeni nu mai stie sa si le asume. Ca deranjezi si intr-o zi iti pierzi postul. Zic eu, Doamne Fereste de vreun razboi cu astfel de barbati. Nu ar pleca, pentru ca li se pare inutil…

Sa ma apuc acum sa trimit poze si detalierea situatiilor la Ministerul Mediului, ar insemna ca toti sa spuna „uite ce face nenorocitul, numai rele” si mai toti sa fie amendati. Am observat ca nici macar prietenii nu inteleg exact motivatia unor astfel de gesturi. Zic fie ca am ceva cu cineva, fie fac asa ca sa ies eu in evidenta, cu toate ca pot iesi in evidenta cu multe altele, cum se va vedea foarte curand. Nu am nevoie de audienta, nu caut barfe, cancanuri si detalii picante despre vietile oamenilor. Nici nu ar fi problema mea ca soferii de jeep-uri nu gasesc intelegere. Insa considerand toti ca nu ne intereseaza, ca nu este problema noastra, nu vom face niciodata nimic. Caut sa dorm linistit, stiind ca am facut ce a tinut de mine, la momentul respectiv.

Iar cu soferii de jeepuri, cat timp le trasezi niste reguli clare, intrebi Telefericul, Primaria, Administratia Parcului, platesc taxe, nu ies dupa acel drum de pamant, plin de gropi, nu vad care este problema… o problema strict apartinatoare de autoritatile din zona. Bineinteles ca, dupa mine, ar trebui si ei, si Administratia, cat si alti oameni de munte sa construiasca un refugiu din lemn, lung de vreo 10 metri si lat de circa 3-4 metri, cu banci si mese in interior, semi-deschis, unde sa stea oamenii surprinsi de ploaie pe acel traseu. Majoritatea celor care urca pe acolo sunt oameni de oras, neechipati. Pe la jumatatea traseului, parerea mea este ca ar trebui sa existe un adapost… sunt sute de oameni intr-o zi de week-end.

Ca si cu camparea pe Valea Cerbului. Venise un domn scolit prin Austria, mare filozof si cunoscator in turism sa propuna un proiect austriac de dezvoltare si nu stiu ce mai vazuse el pe afara. Omul, de altfel, super scolit, dar desprins total de problemele astea romanesti. Ba’, cand ti se pare ca esti cel mai destept intr-un domeniu si toti aia cu rulote si corturi de pe Valea Cerbului sunt niste amarati si cu educatie precara, care au nevoie sa fie salvati de tine, ai o mare problema. Cui mama naibii ii pasa de ce fac austriecii? Important este ce facem noi. Multi dintre acesti intelectuali educati in comunism nu stiu decat sa copieze ce fac altii. Or, noi, romanii, nu avem nevoie sa copiem de la altii chiar totul.

5Sunt o gramada de astfel de „amarati” pe Valea Cerbului, cu astfel de masini si rulote.

Cand baietii astia cu jeepurile umblau aiurea prin toata aria protejata, eludau orice lege, vorbeau urat cu turisti, autoritati, trebuia facut ceva. Acum, ca s-au organizat, s-a vazut de multe ori ca au vrut sa intre in legalitate, au adresat memorii, cereri… chiar mi se pare aiurea sa nu-i bagi in seama, sa nu cauti impreuna cu altii solutii. Vrei, nu vrei, in cartierul Silva spre telecabina Busteni, sunt zeci de tineri cu jeepuri care propun excursii turistilor. Daca nu ar fi cerere, nu ar exista, si acesta este un lucru logic. Este o problema sociala mai ales, ce tine de Primarie si de Administratia Parcului Natural Bucegi.

Trebuie remarcat si ca iarna, se duc cate 2-3 masini pe DJ 713 si arunca ei cu nisip pe drum sau platesc un utilaj si deszapezesc pe furis drumul, totul este sa ajunga sus pe Platou, deci va dati seama ce-i impinge la astfel de gesturi disperate. Apoi, multi dintre ei sunt solicitati de hoteluri de 3-4 stele sa le transporte turistii straini pe munte… In plus, tot umbland ca haiducii, devin stresati, sunt mereu in viteza, sa ajunga si sa dispara repede din cine stie ce zona, pot cadea in vreo prapastie, in vreo rapa… parerea mea este ca trebuie sa se lamureasca un pic lucrurile. Daca are cineva acest curaj…

Cine are vreo opinie/observatie/solutie, o poate scrie daca doreste intr-un comentariu. Cu mentiunea ca acest blog este citit de multi oameni de munte si de reprezentanti ai tuturor institutiilor cu atributii in Bucegi. Deci unele lucruri chiar ajung la cine trebuie. Nu audienta m-a interesat, ci ideea de a schimba ceva in bine. Multumesc.

Anunțuri

8 răspunsuri

  1. Adrian, am constatat si eu ca in acest an lucrurile stau un pic altfel. Intr-adevar, doua zile la rand nu am vazut jeep sa treaca de bariera, si asta seara, cand se presupune ca nu mai vine nimeni… Asteptau frumos la bariera. Poate unii mai trec, dar intr-adevar nu mai este ce era… fiecare sa mearga prin parc pe oriunde…si asta e foarte bine. In ceea ce priveste organizarea si asocierea, ai dreptate. Insa este totusi un alt aspect despre care ar trebui discutat si anume fluxul de masini care ajung pe platou si nu doar in weekend. Pe langa miile de masini care ajung fie pe platou, fie la Pestera (drumul pana la Padina este asfaltat integral daca mergi pe Bolboci mal stang), 10 – 20 de jeep-uri care ar ajunge pana sub telecabina mi se pare nesemnificativ. Cred ca si asta ar trebui reglementata cumva. Poate daca ar exista niste curse din ora in ora (zic si eu) multi ar renunta la masinile personale, ar fi mult mai eficient si mai putin distructiv pentru mediu. E drept, ca aceste curse sa poata exista intr-un cadru legal, drumul ar trebui sa fie deschis circulatiei publice…ceea ce nu prea are cum sa se intample prea curand.

    Apreciază

  2. Frumoasa pledoarie! Mai putem adauga ca nimeni nu plateste vreo taxa catre fisc, nu se dau chitante sau facturi, sunt agresivi si isi racoleaza clientii din coada de la telecabina spunandu-le ca instalatia e veche (adevarat), ca sta sa cada si sunt in mare pericol, etc. Transportul cu jeep-urile este intr-adevar o alternativa, dar hai s-o facem corect.
    Nici nu vreau sa ma gandesc la situatia in care vreun junghi de jeep, hartanit prin anglia sau pe aiurea, cu suspensiile si franele praf va produce un accident serios! Sa vezi atunci cum se ascund toti, de la primar la politai!

    Apreciază

  3. Adrian, sunt un mare iubitor al muntelui.Imi place sa merg pe munte pentru ca ;respir aerul curat de la acea altitudine,”ascult” linistea,imi supun organismul la un efort care ma mentine sanatos si scap de stresul acumulat de societatea asta de rahat in care traim.Daca de la virf nu se mai respecta nicio lege,se fura fara discernamint si cu un tupeu greu de imaginat,ce ai vrea sa faca acei barbati care neavind un loc de munca vor sa-si intretina familiile?.Am mai spus ca SCHIMBAREA este permanenta si vesnica.S-au facut drumuri asfaltate.De ce?Se toarna placi de beton pe unde se poate.De ce?Se defriseaza peste tot.De ce?Si pot continua o saptamina intreaga cu aceste exemple.Raspunsul este foarte simplu:NIMENI NU-SI MAI FACE DATORIA.Unde este Administratia Parcului care dorea sa puna o taxa de vizitare pentru turisti?Taxa care sunt sigur era deturnata in scopuri personale.Am sa-ti dau un exemplu:Am fost la 7 scari cu grupul meu de copii si scindurile de la podeturi erau lipsa sau rupte.Vorbind cu un salvamontist i-am propus sa propuna la rindul lui cui trebuie si sa se ia o suma „modica” pentru intretinere.Acum dupa 7-8 anisuma este 10 lei (fara bilet sau chitanta).Pare intretinut dar 10 scinduri de 4cm grosime care tin cel putin 5 ani nu justifica taxa.Revin la dezbaterea ta.Vrem nu vrem schimbarile vor avea loc.Ne convine sau nu asta e.Societatea ne duce acolo unde vrea lipsa de educatie.Nici mie nu-mi convine sa ma duc pe munte si sa respir noxele de la aceste masini ,sa ma deranjeze zgomotul motoarelor,si sa ma faca sa cred ca sunt intr-un parc din centrul orasului.Administratia Parcului ar trebui sa-si faca datoria si sa IMPUNA CONDITII CLARE.
    Iata la ce ma gindesc eu:
    1.LIMITAREA VITEZEI-ca doar acei turisti vor sa admire peisajul
    2.TRASEE BINE STABILITE-Cei care se abat sa fie exclusi nemaiavind dreptul de a circula in incinta Parcului.In M.TII BAIULUI se fac intreceri pe golul alpin,distrugindu-se flora.
    3.MASINILE SA AIBA I.T.P. LA ZI – sa nu polueze,scotind fum ca pe mina
    4.SA LI SE FACA O PARCARE-unde sa aiba si un dispecerat si un program bine stabilit
    Lor ar trebui sa le ia Administratia Parcului taxa pentru ca polueaza,nu turistilor care merg pe jos.

    Apreciază

  4. Buna Adrian,in legatura cu Dj 713 am auzit la noi ca politia a mai amendat soferi care au urcat pe acest drum cu motivatia ca drumul este închis.In urma cu vreun an am văzut masina a politiei rutiere cu logan radar la Piatra Arsa.Cu soferi de jeep atata timp cat respecta legea nu am nimic, dimpotrivă ma deranjează faptul ca a foat deschis bariera care era in fata cabanei Padina , iar pe drumul forestier care duce pe acolo spre Pestera au intrat masinile pe iarba sa fie parcate, au fost făcute vetre de foc , precum si gunoaie aruncate.Nu cunosc a cui a apartinut decizia.

    Apreciază

  5. Adrian, in ultima vreme incepusem sa am o parere mai buna despre transportatorii cu 4×4 de prin Bucegi, insa ieri am fost martorul unor violente iesite din comun, pur si simplu nu imi venea sa cred. Am dat declaratie la politie, astept cu interes sa vad ce se va intampla si nu in ultimul rand astept un punct de vedere al celor cu 4×4. Detalii aici – BV22BMA, ca sa stie lumea:

    http://www.unbolovan.com/2015/08/15/din-nou-mitocan-marlan-cu-4×4-prin-bucegi/

    Apreciază

    • Am urmat link-ul dat de Ciprian si am ramas fara cuvinte. Cand vezi asa ceva, te intrebi: Oare unde traim? Parerea mea este ca in civilizatie au loc doar oamenii civilizati si ca asemenea comportamente trebuie cat mai drastic condamnate. Cei cu 4X4 sunt impartiti in doua tabere: unii care vor sa castige legal si unii care vor sa faca orice doresc. Ultimii sunt o minoritate dar si cei mai vocali.Sunt foarte curios ce se va intampla, un dosar penal sigur.

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: