Descoperiti Brasovul! Istoria veche si recenta a Brasovului (VI)

De un an si vreo 2 luni nu am mai scris un astfel de subiect. De atunci:

https://buceginatura2000.wordpress.com/2014/05/18/descoperiti-brasovul-istoria-veche-si-recenta-a-brasovului-v/ Cu toate acestea, primul episod a fost acesta:

https://buceginatura2000.wordpress.com/2013/09/17/de-ziua-crucii-plimbare-printre-cruci/ Ce vremuri frumoase! 🙂

Dar si in 2015 se poate sa adaugam un „Descoperiti Brasovul”, doar este cel mai frumos oras din Romania, in opinia mea, clar subiectiva… Cam asa, ca in piesa aceasta superba 🙂

Pasionant este subiectul troitelor din acest oras. Iata cateva pe la care am ajuns si ce am facut intr-o zi plina prin Brasov, o zi in care am avut niste scopuri clare, nu ca in excursia de saptamana trecuta din Postavaru:

ilie birt troitaTroita lui Ilie Birt din Piata Prundului, ridicata in anul 1738

biserica sf. ilieBiserica Sf. Nicolae din Schei, ridicata pe la 1495, se presupune totusi ca prima biserica din aceste locuri a fost ridicata de Negru Voda. In aceasta biserica, se afla pictat si Mihai Viteazul.

anunturiEste bine de stiut

muzeuMuzeul Primei Scoli Romanesti se afla in curtea bisericii Sf. Nicolae

drumul troitelorSe pare ca exista si o initiativa de cunoastere a acestor elemente fundamentale ale romanismului… poate la anul ne potrivim si noi cu evenimentul.

solomonRegele maghiar Solomon (1063-1074) pictat pe un fost restaurant, cu traditie in perioada comunista, nu departe de obiectivul Pietrele lui Solomon. Pictură asupra careia am zabovit cu alti cititori, mai ales la acest subiect:

https://buceginatura2000.wordpress.com/2013/03/11/nuante/

De la an la an, pictura se sterge, devine mai neclara. Din pacate!

Aici este prima troita ce mi-a atras mie atentia:

troita de la podul cretuluiA fost ridicata in 1796 si se numeste „Troita din Podu Cretului”.

troita 2In interior este o alta cruce de piatra. I se mai spune „Troita de la Valcelu”. Probabil toate aceste denumiri apartin marelui scriitor Vasile Oltean, contemporan cu noi, o enciclopedie vie a Brasovului, cel care are grija de Muzeul Primei Scoli Romanesti, care preda la Universitate, este preot, istoric, consilier judetean, etc si etc. A scos nu stiu cate carti.

Ei bine, l-am cunoscut pe acest om si am aflat o multime de chestii interesante de la dansul. Parca in 2013 sau pe la inceputul lui 2014. Omul acesta, super pregatit, are un defect… in opinia mea. In opinia altora este perfect 🙂 Nu are niciun ucenic, nu a pregatit pe nimeni, nu a transmis nimanui ce stie. Ce a transmis a pus in carti pentru cumparat. Insa el stie cu mult mai mult de atat. Cu toate acestea, multe informatii se vor pierde atunci cand nu va mai fi… din cauza orgoliului sau a altor chestii pe care eu nu le inteleg. Dupa ce l-am intrebat si mi-a zis ca nu are pe nimeni care sa-l urmeze, nu am mai vorbit cu el. Cand stii atatea si le tii pentru tine, stiind ca ai trecut totusi de o varsta, mi se pare stupid. La anvergura lui trebuia sa aiba 3-4 ucenici… mi s-a parut si cam iubitor de bani, adica statea sa dea bilete de cativa lei la acel muzeu 🙂

troita 3Aceasta este o troita pe care noi am gasit-o intamplator in 2015. Se numeste „Troita de la Pernea” si se afla la strada Democratiei. A fost ridicata in anul 1855.

inscriptieDatorita trecerii timpului nu se mai cunoaste ce scria la baza

tr.perneaPriviti cat de bine este ascunsa

Buun! Si dupa ce am fost pe itinerariul Piata Prundului-Biserica Sf. Nicolae-Mormantul lui Nicolae Titulescu cu patrunzatorul sau testament-Pietrele lui Solomon, am zis sa urcam si pe Tampa. Cum m-am gandit eu ca nu are rost sa ne intoarcem pana in zona de unde suie „drumul serpentinelor”, am studiat putin culmile. Si mi s-a parut ca ar fi o poteca nemarcata prin padure, mi se parea logic ca aceia care locuiau pe langa padure sa aiba o carare spre Tampa. Asa, cu ochii dupa reperul natural stabilit, am intrat pe str. Curcanilor.

Pe aceasta strada, la capat, a fost amplasata acum ceva timp, cea mai veche troita din Brasov, si anume: „Troita din Cutun”. Ridicata la 1292, este in prezent amplasata in cimitirul bisericii Sf. Treime din Cetate, nu din Schei. Cat am umblat si dupa ea intr-o vreme sa o gasim 🙂 Prin 2013 sau 2014 🙂

Mai vedem o data biserica Sf. Nicolae si intram deci pe str. Curcanilor. Denumirea vine de la cei care au luptat in razboiul de independenta (1877-1878).

sf. nicolae brasov

Destul de repede gasim la o intersectie, o alta troita, de care nu stiam:

troita nr.4Este inchisa cu un sistem vechi cum am vazut prin anii 88-89, la magaziile unor vecini.

intIn interior se afla „Crucea din Grui”. A fost ridicata in anul 1781.

Sunt cateva zeci de troite prin Brasov, si zic eu, ca pe acelea mai importante le stim si noi. Am intrat in padure, pe o alee mica, pe langa o casa, ajungand intr-o poteca nemarcata. Tinand directia, adica urcand spre stanga, dupa circa 20 minute am ajuns intr-un traseu turistic:

indicator 1Adica am iesit foarte bine, aproape de Saua Tampei.

indicator 2Acelasi copac, alte sageti indicatore

indicator 3La iesirea din padure; noi veneam pe banda albastra si urmam triunghiul galben spre varful Tampa

indicator 4Sa se vada mai bine 🙂

indicator 5In Saua Tampa erau destule persoane, prin poienile de acolo, pe banci…

detaliuDetaliu la o cruce din respectiva Sa

panou cu istoricDiferite panouri vin sa spuna istoria Cetatii Brasovia. Ma intreb daca aceasta a si fost denumirea originala?!

vedereVedere asupra Brasovului, cartierul Schei

sniteleLa varf am mancat si cele mai bune snitele din ultimii ani. Adaug mentiunea aceasta, pentru ca peste ani, fiecare detaliu devine important 🙂 Chestii care acum par banale 😉

indicator 5Mai tarziu am coborat pe triunghi rosu

steagSteagul de pe Tampa

terasaTerasa, statia de telecabina, releul de pe Tampa

telecabina 1

telecabina 2Am ajuns in oras

telecabina 3Tarife si orar

Cam asa a aratat o excursie bine facuta, cu pauze, obiective, mers pe jos, am prins si trenul la intoarcere, a fost foarte bine!

2 răspunsuri

  1. Servus.
    Faina seria voastra. Felicitari si primiti o dedicatie pt. voi si toti romanticii care iubesc Brasovul:

    Apreciază

Lasă un răspuns

