Pentru un iris din Parcul Natural Bucegi vine primavara… si noi actiuni in sprijinul faunei!

In 2012 am adus acasa, din zona Coltilor lui Barbes-Vanturis, un iris… care mi s-a parut mie ca nu este ca oricare alt iris 🙂 Si bine am facut… daca ma luam dupa ce spuneau unii, ca nu trebuie sa iei nimic, sa nu faci nimic, ca asa aratam ca suntem iubitori ai naturii… nu faceam nicio isprava. Bine, ideea, probabil, este sa nu aduni buchete de flori, sa vii pe acasa cu tot felul de podoabe ale muntelui, pe care apoi trebuie sa le arunci, fiindca se ofilesc.

Am luat irisul dintr-o statiune de circa 150-200 exemplare.Ulterior, in 2013 si in 2014, am mai gasit inca 2-3 locuri, tot prin acea zona, cu alte exemplare, dar foarte putine ca numar. Nu ascund si faptul ca am mai risipit si eu circa 25 exemplare tot pe acolo, dar prin zone mai insorite… pentru ca acest iris, altadata foarte comun pe la Coltii lui Barbes, mai creste ici-colo, din cauza extinderii padurii, a molidisurilor. Dupa cativa ani de studiu pe acolo si pe acasa, aplecat asupra ghivecelor (intre timp a mai facut si pui 🙂 ) pot spune ca aceasta specie de iris este mai rara in Bucegi decat floarea de colt. Adica, am mai zis 🙂

Prin 2013 a inflorit… dupa floare am stabilit in timp si ce specie este.

Vad ca de cateva saptamani a inceput sa creasca… acest ghiveci trebuia sa-l duc in toamna celor de la Parcul Natural, dar cum nu ne-am sincronizat, intre timp frunzele s-au uscat si au cazut. Acum a reinviat 🙂 Si trebuie sa-l duc la Centrul de Vizitare al Parcului Natural Bucegi „Alexandru Beldie” de la Busteni. De fapt, acest iris a fost descoperit prima oara la Coltii lui Barbes… chiar de catre Alexandru Beldie. Decenii la rand, nu l-a mai observat nimeni.

Acest iris din imaginile de mai jos, avand si o pagina A4 cu descrierea lui, se va regasi la acel centru… asa cum alt iris, aceeasi specie, a ajuns la Agentia pentru Protectia Mediului Prahova, in 2013.

SAMSUNG

iris2

iris 3Am si un colt al florilor uscate… pe acolo este si un trandafir galben cu rosu :)… diverse, sunt si abonat la florile de colt ale ciobanului din Valea Cerbului… in fiecare an, culege un buchet mare de flori de colt si-l lasa in stana. Cele mai bune le iau eu toamna, dupa coborarea oilor. De pe Moraru cred ca le culege…

In imagine, mai apar frunzele mari ale unui alt iris… adus de pe o culme de prin Brasov. Am studiat toti irisii pe care i-am intalnit… si prin orase, prin curtile oamenilor, si prin paduri si munti.

iris4Evident, irisul pleaca de la mine cu toate accesoriile din imagine, el ocupa un loc privilegiat 🙂 Imi place ca fiecare lucru sa stea la locul sau, sa faca parte dintr-un ambient… primitor 🙂 Sa-ti placa si sa te relaxeze… de ce nu? Sa te inspire 🙂

Mai departe, alte 4 imagini despre cum trebuie procedat cu fauna pe timp de iarna, un exemplu de buna practica in domeniul cinegetic:

fauna 1

fauna 2Bulgari de sare alaturi de hrana complementara

Fauna 3

fauna 4Imagini realizate in cateva zone de pe raza fondului cinegetic 25 Sinaia… bine, baietii astia umbla peste tot, eu am facut poze cat timp m-am tinut dupa ei 🙂

6 răspunsuri

  1. eu nu am luat nicio piatra/floare de la munte. Am considerat ca e suficient sa ma bucur acolo de ele, si ca daca toti ar lua cate o piatra, la zeci -sute de mii cati trec….

    Pe de alta parte, tu l-ai donat pt prezentare, asa ca va fi vazut de mii de oameni. Frumos. Sper ca puiul ramas la tine acasa il vei inmulti (din ce stiu, se inmultesc prin rizomi si toamna se pot portiona, dar nu stiu cum functioneaza la o planta salbatica ).

    Apreciat de 1 persoană

    • Saru-mana 🙂 Eu nu pot spune la fel… traind de mic langa padure si munte, imi facusem o gradina in care aclimatizasem tot felul de specii… ienuperi, jnepeni, melci, etc, imi facusem tot felul de habitate mici, studiam pe acolo, imi placea mie sa fac lucruri din acestea. Aveam zmeura doar cu bob mare, pentru ca umblam prin padure si legam tupinile cu boabe dulci cu sfoara, ca sa le pot scoate mai tarziu, toamna sau primavara… adusesem coacazi rosii, cate certuri nu mai aveam cu parintii, eu fiind destul de mic… Acasa, am un muzeu mic cu ce am gasit pe munte, tot felul de pietre, diverse… le-am luat ca sa invat, ca sa le studiez, sa le vada si altii… sa nu se piarda. Pentru ca multe erau in zone prin care curgea apa si le-ar fi dus la vale, nu am nicio mustrare, pentru ca nu le-am luat intr-un scop aiurea… Sper sa aduc si la mine, si la acel Centru, niste roti de la un funicular care traversa acum 100 de ani Bucegii…
      Pai, acel iris a facut mai multi pui… am mai dat la cateva persoane si mai am si eu. Un prieten l-a plantat chiar in curte. Si, desi anul trecut am asteptat sa infloreasca, ba la mine, ba la altii, nu a inflorit nicaieri. Doar in 2013 a inflorit… sa speram ca anul acesta va inflori. Dar nu mai sunt asa de nerabdator, pentru ca l-am vazut la mine inflorind 🙂

      Apreciat de 2 persoane

  2. Cu rabdare, perseverenta si – nu in ultimul rand – in cunostinta de cauza… // Demni de urmat oamenii care administreaza fondul de vanatoare din zona Sinaia.

    Apreciază

Lasă un răspuns

