Centrul de vizitare „Alexandru Beldie” si tariful de vizitare a Parcului Natural Bucegi

In cadrul unui comentariu, de acum mai bine de o saptamana, ii spuneam d-lui Cosmin ca voi face un articol de tip dezbatere, referitor la taxa sau tariful ce va trebui sa fie platit pentru a vizita Parcul Natural Bucegi. O alta persoana mi-a spus: de ce nu fac articolul, daca tot am zis. Este simplu! In primul rand, ca nu vreau sa raspund la vreo comanda, la vreun indemn al cuiva, fac un lucru atunci cand cred eu ca il pot sustine argumentat. Si cum in zilele noastre, un lucru spus astazi nu mai are aceeasi valoare maine, nu am gasit prilejul potrivit.

Pur si simplu, un articol-dezbatere se poate face doar cand exista ceva concret. Oricat as scrie eu, oricat mi-as dori, acel tip de articol nu poate fi realizat acum! Sa-l fac oricum? Adica asa, stiind ca dl. Iuncu, seful Parcului, s-a grabit vorbind despre acea taxa? Cand nu are infrastructura necesara, cand nu stie cum se vor incasa acei bani… adica sa continui vorbind si indemnand pe altii sa vorbeasca doar de dragul de a spune si ei ceva… si sa dovedesc eu ca m-am tinut de cuvant si am facut articolul???

Este o prostie pe care mi-o pot cere doar oamenii care au stat pe langa mine fara sa invete nimic, oameni care stationeaza doar intre niste limite. Dupa ei, eu trebuie sa scriu un articol dezbatere, pentru ca i-am spus d-lui Cosmin ca va afla parerea mea intr-un astfel de articol.

La noi, ce este spus azi, maine s-ar putea sa nu mai aiba valoare. Intai s-a vorbit despre acea taxa de vizitare, acum nu mai vorbeste nimeni. De ce oare? Pentru ca acea taxa nu poate fi (din pacate!) colectata. Nu exista chitanta, nr. de telefon alocat… nimic. Eu insa trebuie sa scriu, ca asa am zis. Pai daca nu este nimic? Deci niste oameni au vorbit, altii au lansat discutii interminabile… si concluzia este NIMIC! Ce taxa, care taxa, cine, ce? A, uitasem, articolul-dezbatere! Ce nebunie! 🙂

Pentru a fi mai bine intelese cele doua subiecte din titlu, o sa redau niste consideratii, cu liniute, mai jos:

1. Centrul de vizitare al Parcului Natural Bucegi:

– Poarta numele renumitului cercetator Alexandru Beldie… acela care a determinat flora Bucegilor. Un nume mai potrivit nici ca se gasea. Beldie numea zona de sub Coltii lui Barbes drept „gradina botanica a Bucegilor”, datorita numarului mare de flori existent in respectiva zona. Acea „gradina” nu mai exista, poienile fiind astazi acoperite de molidisuri. De retinut acest aspect. Busteniul are cel mai bun botanist de dupa generatia lui Beldie. Putini stiu de el, nu am acceptul sau pentru a-i dezvalui identitatea. Ce lucreaza? Informatician!

– Centrul este o cladire moderna, estetica, este un plus pentru zestrea turistica a orasului Busteni si a fost inaugurat pe 15 octombrie 2014

Centrul Alexandru Beldie 3Poza a fost publicata pe contul de Facebook al Primariei din Busteni

– Obiectivul face parte din proiectul „Optimizarea managementului vizitatorilor prin completarea infrastructurii de vizitare în Parcul Natural Buceg”, cu o valoare de circa 14.000.000 lei, banii provenind din Fondul European de Dezvoltare Regionala, prin Programul Operational Sectorial Mediu.

– Centrul de vizitare apartine Administratiei Parcului Natural Bucegi, alcatuita din personal insuficient in raport cu suprafata Parcului Natural Bucegi.

– Centrul de vizitare nu cuprinde nici macar o camera pentru personalul acestei Administratii.

– Accesul turistilor este gratuit si poate peste cativa ani, nu multi, vreo 5 😉 sa poata fi instituita o taxa.

– Toate cheltuielile de intretinere a Centrului revin Administratiei.

Cum vad eu lucrurile? Simplu… la mine, mereu este simplu 😉 Un proiect care consuma, nu produce, un proiect care dezavantajeaza Administratia Parcului, ii ia din resursele umane si din cele financiare. Stau si ma intreb: Administratia a aplicat acest proiect?

Cu mentiunea ca nu cred in educarea turistilor prin pliante, ci in educarea turistilor in functie de buzunar, pe traseu. Sunt doua categorii de turisti prin Bucegi: cei educati, cu bun simt si care inteleg ce inseamna pastrarea patrimoniului natural, si Smecherii, fara educatie, cu atitudini de cartier, scandalagii, care nu pun pret pe nimic.

Altfel, apreciez munca si ii sustin in tot ceea ce tine de mine… pe cei de la Administratia Parcului Natural Bucegi.

Centrul Alexandru Beldie 1Poza aceasta o veti gasi si pe travelmix.ro la un articol din 16 octombrie. A fost decupata putin ca sa se creada ca le apartine 😉 Multi „jurnalisti” fac asa, mai am poze si pe la tvpartener.ro… na, dupa cum inteleg unii sa informeze 🙂 Este amuzant… sa fii jurnalist si sa nu poti face o poza! 🙂

2. Tariful de vizitare al Parcului Natural Bucegi:

– Este sau ar trebui sa fie de 5 lei/an/turist.

– Nu exista o modalitate clara de colectare a acestei sume.

– Administratia Parcului nu are experienta de relationare cu marele public iubitor de natura.

– Nu a fost prezentat un sistem clar, transparent, ce se va face cu banii, motiv pentru care oamenii, in general, nu vad valoarea infima a acestei taxe, ci, ca vor scoate bani din buzunar.

– Taxa este foarte utila si ar ajuta Administratia sa intretina Parcul Natural Bucegi.

– In calitate de administrator al Parcului Natural Bucegi, poate impune, legal, acea taxa.

– Nu exista determinare in aplicarea acestei taxe, le este teama de ce spun turistii si cine mai stie cine, de la nu stiu ce autoritate.

– Nu au o relatie buna cu ONG-urile de mediu, ONG-uri care sa si existe real prin Bucegi.

Cum vad eu lucrurile? Gura lumii nu o inchizi niciodata… ca principal factor de decizie in cazul Bucegilor, aflat sub diverse presiuni, cu posibilitati limitate voit, ca sa nu-ti faci datoria, iei fraiele in maini. Ii cauti la intrarile in Parc, mergi pe trasee, nu ai nevoie de nimeni sa te invete ce sa faci, unde ii gasesti, le iei taxa, pe cei intalniti pe trasee nemarcate si care refuza sa plateasca sau vocifereaza, le dai maximum cat prevede legea ca merg pe „nemarcate”… de la jandarm la salvamontist, si de la cabanier la cioban, toti sa plateasca 5 lei/pe an… fara nicio exceptie. Abaterea de la trasee turistice se sanctioneaza pe hartie de ani de zile, practic, niciodata. Din cauza ca Administratia Parcului a dorit sa fie bine pentru turisti. O greseala, evident! Lasi, pe astfel de trasee, pe oamenii de munte despre care stii ceva, nu pe oricine. Oameni care nu lasa prin acele zone decat urmele pasilor…

In paralel, zilnic, arati pe site cat ai incasat si ce ai cumparat cu bon, factura. Ai cumparat saci pentru gunoi, postezi imagini cu sacii si cu bonul, sa nu creada lumea ca furi banii… ca sunt satui de astfel de gesturi. Oamenii au nevoie sa vada ca se intampla lucruri bune si problema sta asa: Poti lua acea taxa si face ceva transparent cu ea sau nu o poti face!

Si decat sa te faci de rusine si sa nu mai creada nimeni in ceea ce faci… mai bine stai cuminte! Lucrurile mari le fac oamenii mari, care simt clipa si nu se uita nici in stanga, nici in dreapta. Ei fac! Si ceilalalti isi dau seama pe parcurs, in functie de doua lucruri: rezultate si transparenta.

Poti lua taxa, la aprecierea mea, intr-un an, sa zicem la 100.000 de vizitatori… ceea ce inseamna ca la inceputul anului viitor detii suma de 500.000 lei. Nu-i vei putea niciodata pacali pe toti cei 100.000 de platitori, ca tu iei 500 de saci si, de fapt, sa achizitionezi doar 5 saci, s.a.m.d.

Cred ca acel tarif de vizitare poate fi instituit doar atunci cand se va putea face dovada unui proces transparent de cheltuire a banilor!

17 răspunsuri

  1. Ce e aceea „5 lei pe an”?
    Adica dai o data 5 lei si tot anul te dai in barci printr-o zona protejata?
    Cu 5 lei iti iei o cafea.
    Sa fie macar 10 lei pe vizitare ( si atit e rusinos de putin ).Si-atunci iti poti permite sa pui personal care sa verifice starea zonei si pe cei care o viziteaza.
    Ce naiba, doar nu te dai pe hinta la locul de joaca pentru copii!
    E o zona speciala si trebuie sa i se dea importanta pe care o merita.
    Daca n-are chef sa plateasca sa se dea prin alta parte.Nu-i obligatoriu prin Parcul National.

    Apreciază

    • Este vorba de a se percepe o taxa de vizitare, de 5 lei de turist. Cu chitanta sau biletul poti circula apoi nestanjenit prin Parcul Natural Bucegi, timp de un an de zile. Nu-ti poti imagina ce reactii au avut loc dupa acest anunt. Putini au fost cei care au inteles ca taxa este infima si ce se va face cu ea. Oameni de munte, ecologisti, personalitati cu bani, nu vor sa plateasca 🙂 Iti dai seama ca pe fiecare dintre acestia trebuie sa-l astepti nu cu biletul, ci pe undeva prin Parc, pe unde nu are ce cauta in mod legal, si atunci sa-i dai 1000 lei amenda… sau parca 1500 lei este minimum. Oamenii acestia de la Parcul Natural nu au inca pus la punct sistemul de a incasa acea taxa, nu se aplica practic acea taxa la ora actuala, dar deja multi au sarit in sus. Romanul needucat si cu tot felul de impresii in cap a stiut intotdeauna de frica. Vorbeste-i pe intelesul lui, atinge-l la buzunar, altfel nu faci treaba. Cum sa stai la vorba si explicatii cu toti necivilizatii, cand esti abilitat sa iei orice masura corespunzatoare pentru conservarea ariei protejate? Ce sa stie ala care da cu pietre pe stadion, ala care fura statul non-stop sau nu stiu care de la capatul tarii unde intoarce uliul, cum se protejeaza mediul in Bucegi. Aplici legea, nu stai sa te justifici. Oricum, asa cum bine ai exemplificat, este o suma derizorie.

      Apreciază

    • TIAI PUS INTREBAREA CE A FACUT PRIMARIA CU BANII COLECTATI DE LA BARIERA IN INTRAREA VALEA CERBULUI ?
      ANI DE ZILE AU LUAT BANI CU JAPCA DE LA SOFERII AUTO SI CEI CARE AU CAMPAT ACOLO SI DRUMU ESTE GROAZNIC
      ATUNCI CIND TE DUCI DIN ORAS PINA LA GURA DIHAM PE JOS AJUNGI LA GURA DIHAM PLIN DE PRAF
      CE AU FACUT CU BANII COLECTATI IN DECURS DE ANI

      Apreciază

      • M-ati intrebat si ce parere am eu despre taxa de vizitare a Parcului Natural Bucegi. Eu am considerat prioritar sa va raspund la acea problema, fiind un domeniu in care m-am implicat.
        Nu am nici cea mai vaga idee ce s-a facut cu acea taxa de acces pe Valea Cerbului sau de campare prin acea zona. Stiu ca drumul spre Gura Diham era prins intr-un mai vechi proiect de asfaltare, nu stiu si cand se aplica proiectul sau daca se va mai aplica.
        Taxa de acces este decisa de Consiliul Local din cate stiu eu si banii ar trebui sa ajunga la bugetul local. Ce se face cu ei, cati au fost, nu stiu.

        Apreciază

      • Nu, Cosmin.Nu mi-am pus aceasta intrebare.In schimb imi pun mereu intrebari in legatura cu „Parc National”, „Zona protejata” si care ar fi normal sa se pastreze asa cum a fost mii de ani.Adica fara constructii, fara drumuri, in anumite perioade ale anului fara nici un fel de „vizite”, in functie de nevoile faunei specifice din acea zona si altele.
        De ce in Bucegi e loc de intilnire pentru toata lumea, de ce oricine merge pe unde ii toaca, rupe,arde,calca, face zgomot,etc.?
        De ce circula pe acolo masinile de parca ar fi promenada?
        Si de ce neaparat in Zona protejata?
        Nu sint destui munti si in preajma si prin alte parti din tara?
        Intrebarea referitoare la banii luati de primarie trebuie sa o pui la primarie.

        Apreciază

        • Iti voi da ca exemplu zona protejata Cheile Turzii.
          Taxa de intrare este de 4 lei/ pers. si este folosita pentru mentinerea curateniei ( mai sint din cei care au uitat sau n-au invatat sa respecte spatiul public),pentru caile de acces, balustrade si intretinerea lor si pentru nenumaratele poduri care traverseaza piriul Hasdate si intretinerea lor.
          Pe peretele pe care cuibaresc o pereche de acvile este interzis cataratul-si nu comenteaza nimeni.
          Iar in perioada cuibaritului nu se da nimeni cu deltaplanul si nu se tureaza motoare de ATV sau moto-si nu comenteaza nimeni.
          Doar pentru o pereche de acvile.
          In parcul Natural Bucegi s-a pastrat ordinea din 1935.Ar trebui distruse drumurile si plantati pomi.Sa fie pastrate doar cai de acces pentru jandarmi si salvamont, dar si ei sa aiba ATV-uri electrice, sa nu faca zgomot.
          In loc sa ne adunam si sa facem ordine acolo unde nu este sau nu mai este, sarim in sus si ne impotrivim?
          A fost, este si speram ca inca va mai fi tara noastra frumoasa.Hai s-o pastram- cit a mai ramas- la fel de frumoasa!

          Apreciază

          • Sublim comentariul! Sunt sigur ca si dl. Cosmin, care este cam de o varsta cu tine, Alexandru, gandeste la fel. Cred ca doar de la oameni din acestia, mai in varsta, oameni cu experienta de munte, mai pot invata si cei tineri despre adevaratele valori, bun simt si atatea altele…

            Apreciază

  2. „Lasi, pe astfel de trasele (nemarcate), pe oamenii de munte despre care stii ceva, nu pe oricine.”…- cine ii cunoaste PE TOTI oamenii de munte???..si cum faci distinctia intre cine e in stare sa mearga pe nemarcate si cine nu? 🙂

    Apreciază

    • Foarte buna intrebarea! Evident ca m-am gandit la ceva cand am zis asta… dar nu vreau deocamdata sa spun mai multe. Se poate… chiar daca pare imposibil la prima vedere. Intai sa vedem ce naiba se intampla cu taxa aceasta, se plateste, nu se plateste, unde, etc…

      Apreciază

  3. Adrian,in Sinaia este „un inginer” care a adunat 600 poze cu flora din Bucegi si era vorba sa editeze o carte cu aceste flori.Nu stiu daca a reusit dar am sa-l caut in mod special sa-l intreb.Cu taxa aceea nu sunt de accord chiar daca este mica.Este o ingradire a libertatii de miscare la prima vedere.Se poate cere o taxa BENEVOLA si sunt sigur ca se vor gasi iubitori ai muntelui care vor dona o suma modica dar sa impui o taxa nu mi se pare OK.Pe urma eu,vreau sa merg pe unde vreau.In cazul in care ma ratacesc sau ma accidentez chem Salvamontul ,dar ei imi prezinta chitanta cu cheltuielile pe care au fost obligati sa le faca salvindu-ma pe mine ,care m-am supraevaluat.Si „prosti” care se cred cei mai tari nu duce lipsa tara asta.Deci bani vor avea.Insa ,sa ma duc eu la ei sa ma „milogesc”sa-mi aprobe un traseu pe care vreau sa merg ,sa mai platesc si o taxa nu se face.Este parerea mea personala.

    Apreciază

    • Buna dimineata, d-le Marius
      Nu am auzit de acel domn cu florile, ar fi fost totusi un bun material didactic. Ce sa mai zic cu taxa, vreau sa vad cum se aplica, mie mi se pare mica si nu cred ca vreodata cei de la Parc ar limita accesul localnicilor prin anumite zone.

      Apreciază

      • Am sa-ti fac cunostinta cu el daca am si acceptul lui.Este un tip foarte sociabil si pune multa pasiune in ceeace face.Cit despre taxa personal as da 100lei pe an dar sa stiu ca pot merge pe unde vreau eu.Acum gindeste si tu;daca Gepeleanu nu ar fi mers pe traseele care ii poarta numele noi azi pe unde am mai merge?Imi place sa ma uit intr-o directie si sa o iau in acea directive,fara poteca,pe un teren salbatic.Am gasit de multe ori animale ranite pe care le-am ingrijit(nu ursi)dar pe care le-am lasat acolo unde le-am gasit(in grija lui D-zeu).Am gasit si focuri facute de asazisi turisti dar care nu erau stinse complect si jarul era intetit de vint printre bolovanii asezati deasupra.Vreau sa-mi pun la incercare capacitatile si calitatile mele si ma supun unor astfel de teste.Ori vine „cineva” si-mi zice :pe acolo nu se trece.Acel „cineva” nu a facut nimic cind s-a asfaltat drumul care duce nicaieri,(sti tu de ce vorbesc)nu a facut nimic cind s-au taiat padurile din curtea lui si sunt sigur ca acei bani vor capata alte scopuri,neluind in considerare ca vor alunga turistii care deja sunt din ce in ce mai putini datorita drumului nationalE60 care se gindesc ca de la Comarnic fac 2ore pina la Predeal sau la Azuga la ski, si se lasa pagubasi, alegind alte locatii mai accesibile.Nu-i critic ca nu au facut NIMIC.Respect lucrurile bune pe care le-au facut,dar comunicarea lasa de dorit.Ne vom intilni noi o data sa stam mai mult de vorba.o zi minunata iti doresc.

        Apreciază

        • De acord cu dvs, comunicarea lasa de dorit si se puteau face mult mai multe. Insa am o veste interesanta: NIMENI DINTRE LOCALNICI NU PLATESTE ACEL TARIF DE VIZITARE! Comunitatile locale din jurul Bucegilor sunt exceptate de la plata.

          Apreciază

          • Asta nu s-a spus,deci nu stiam.E o veste buna.Este o dovada ca cineva mai gindeste.Oricum ,parerea mea este ca ar trebui sa se dea amenzi mari pentru foc in padure,pentru scrijelit sau vopsit pe pomi,pentru lasat gunoi la locul de campare,sau pentru deteriorarea marcajelor.Odata urcam de la Bolboci la 2000 si pe traseu erau niste tineri care se amuzau intorcind sagetile batute pe pomi in sens invers.Le-am explicat ca omoara oameni prin gestul lor trimitindu-i in alta directie si I-am pus sa intoarca semnele la loc.Pina am dat de ei le-am intors eu.Cu citeva suturi” undeva” au inteles.Sa mai aduci asemenea vesti.O zi buna si frumoasa iti doresc.

            Apreciază

            • Pe latura aceasta cu amenzile am vazut ca Jandarmeria Montana este cea mai eficienta institutie… iar despre acei tineri nu mai este nimic de zis, de cand cu asfaltarea drumurilor din Bucegi vin tot felul de oameni…
              Va multumesc si va doresc o zi la fel de buna 🙂

              Apreciază

  4. AFLU ABIA ACUM că acest Centru a primit numele lui Alexandru Beldie.
    Mi-a fost o surpriză, să-i văd – gravat pe cea construcție de lîngă telecabina Bușteni – numele confratelui onorîndu-vă cîndva cu amiciția lui.
    /…/
    Legat de tariful cu pricina, n-aș face un cap de țară pentru un ban rezonabil pe an.
    Cred însă că Bucegii-s cu totul altă mîncare de pește decît Piatra Craiului. unde figura cu controlul circulației turistice a ținut. Și care succes va fi îndemnat pe animatorii din Bușteni a da copy-paste sistemului.

    Succes!

    Apreciază

    • Buna ziua, d-le Mircea

      Mi se pare o denumire potrivita, acest om trebuia sa ramana si astfel in memoria generatiei viitoare.
      Aveti dreptate, suma nu este mare dar, in Bucegi, vin aproape un milion de oameni… este greu sa controlezi un asemenea flux. Totusi, eu vad masura si ca pe o modalitate de a spori veniturile Administratiei, care astfel, poate derula diverse actiuni de protectie a mediului.
      V-am urmarit pe FB excursia cu baiatul! La cat mai multe iesiri pe munte!

      Toate cele bune!

      Apreciază

Lasă un răspuns

