Dezbaterea no.12: Unde sunt ingropati poetul-erou Mihail Saulescu si scriitorul Nestor Urechia?

Un nou motiv de dezbatere… unde sunt ingropate aceste doua personalitati ale Vaii Superioare a Prahovei?! Deocamdata nu am reusit sa aflu. Am intrebat in diferite locuri, se pare ca nimeni nu detine aceste informatii. Sa-i luam pe rand:

1. MIHAIL SAULESCU, tatal sau luptase in razboiul de independenta 1877-1878… la randul sau, si el pleaca voluntar pe campul de lupta. Incepuse Primul Razboi Mondial. Romania intrase in razboi impotriva Austro-Ungariei la 14/27 august 1916. Cand a plecat la razboi, Mihail Saulescu i-a spus logodnicei sale astfel: „Ma duc sa imi beau svartul pe culmile Carpatilor, sa ma casatoresc cu Transilvania”. Si asa s-a si intamplat, poetul cazand pe frontul de la Predeal. Armata romana, aflata in retragere din Transilvania, oprise ofensiva germano-austro-ungara pe un aliniament cuprins intre Susai-Clabucetul Taurului-Predeal-Muchea Lunga-Bucegi. Printre miile de soldati cazuti in luptele pentru apararea Vaii Prahovei s-a numarat si poetul Mihail Saulescu.

Astazi, in orasul Predeal, un monument aminteste de acest erou, iar un liceu si bulevardul central ii poarta numele. Nimeni nu stie, insa, unde ar fi ingropat. Am cautat prin toate cimitirele din zona, astazi am fost si la manastirea din Predeal, dar nimic. Preotul de acolo mi-a spus ca nu stie unde este inmormantat Mihail Saulescu. M-am uitat, oricum, si prin cea mai mare parte din cimitirul civil.

Iata si o strofa dintr-o poezie a sa… aceasta se numeste „Cei Singuri”:

„Cei singuri cu adevarat
Sunt toti acei ce se pricep sa taca —
Sunt cei ce merg si nu se mai opresc,
Sunt cei ce duc sub haina lor saraca,
Sub lutul omenesc,
Secrete bogatii necunoscute —
În alte lumi setosi sa le stramute…”

De asemenea, inca 2 strofe din poezia „Celei asteptate”:

„Tu ce ma faci sa cânt si sa visez acuma,
Eu vad ca esti departe, si poate n’ai sa vii…
Si cine esti, eu nu stiu, cum cine sunt, nu stii;
Dar simt ca esti frumoasa, ca ochi albastri ai,
Ca porti ceva în tine din rozele de Mai,
Tu, care esti departe — si poate n’ai sa vii…

… Si cine stie? Poate e visul meu de vina,
Caci el îti dete viata, si doar în el traesti,
Tu, care azi nu esti —
Si poate nici odata aevea n’ai sa fii…”

Va spuneam intr-un articol, nu demult, ca Valea Prahovei si Parcul Natural Bucegi au si o alta istorie…mai putin cunoscuta. Mi se pare important sa aflam unde este ingropat acest poet-erou, cazut la datorie la data de 30 septembrie 1916.  Avea doar 28 de ani. Poate nu voi uita sa-i duc la monument doi trandafiri… unul rosu si altul alb… si o lumanare.

2. Al doilea nume mare in istoria Bucegilor este scriitorul NESTOR URECHIA. Autorul celor mai frumoase carti scrise pana acum despre acesti munti. La Busteni inca mai exista casa in care a locuit, pe Valea Cerbului, iar o scoala si o strada ii poarta numele. Nici despre acesta nu se stie unde este inmormantat. Deci cine poate da vreun detaliu… poate scrie mai jos.

Pozele ce insotesc articolul sunt realizate la manastirea „Sf. Nicolae” din  Predeal si in cimitirul din apropierea acesteia:

SAMSUNG

SAMSUNGIn interiorul bisericii vechi de aproape 200 de ani se restaureaza pictura veche

SAMSUNG

SAMSUNGCimitirul legionarilor… ce a mai ramas din el. In perioada comunista a fost profanat, dupa Revolutie s-a ridicat monumentul din marmura neagra

SAMSUNG

SAMSUNGA fost asasinat in Bucuresti

SAMSUNG

SAMSUNGCitim ca Adina a fost o doamna de Curte

SAMSUNGSi ca „Teodorescu a fost un sportiv mondial”

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNGSunt tot felul de povesti pe care le afli cautand prin cimitire…

….

Cu aceasta ocazie, spun si eu „Dumnezeu sa-l odihneasca” pe Claudiu Roman de la Radio 21. Am vorbit de cateva ori la telefon cu el, avand un prieten comun.  Iata ce spunea pe Facebook, comentariu preluat si de Yahoo News, un apropiat al sau:

„Ultima dată mi-ai spus să nu las nimic să întrerupă bucuria vieții și spuneai că profiți de orice moment să te regăsești în natură. Mi-ai mai spus că nimic în lume nu e mai important decât sănătatea, viața și să nu pun preț pe locul de muncă.

Am făcut, ai avut dreptate. Viața trebuie trăită, nu muncită. Mi-ai promis că mă iei cu tine la o oră de emisie. Nu am apucat. De ce ai facut asta? Ai fost un exemplu, mereu. Vei rămâne unul. În inima mea și în mintea mea!Love you, bro’!”

Altii i-au criticat decizia… nu cred ca a fost o solutie sinuciderea. Dar cine stie ce apasari avea si noi poate nu vom sti niciodata. Totusi, avea doar 34 de ani si a renuntat sa mai traiasca…

O piesa muzicala destul de reprezentativa:

Lasă un răspuns

