Voia LUI? Pe naiba!…Risipa, mandrie, inaltarea de sine, lucruri nepotrivite, in Casa Domnului!

Motto:
Chestia cu postul mi se pare ipocrizia supremă a unora care, înfrânându-şi ispita cu chin, de parcă şi-ar fi smuls limba, se ţin departe de merinde, dar nu şi de la a-i “colinda” pe alţii în gânduri cu ochi piezişi!
Cred că ar trebui să ne curăţăm mai degrabă sufletele, ale unora demult nemaifiind fără de prihană.
Cred că ar trebui să învăţăm a ne recrea, pentru că despre asta este vorba în taina Crăciunului…este Creaţie din Nou; ne recrează…de mai vrem, de mai putem, de mai înţelegem această taină.

Cred că ar trebui întru ascultat să trecem mai des unii printr-alţii, lucru la care unii au renunţat demult…cred că ar trebui să înţelegem cum sa reînvăţăm să renegociem nişte sensuri, ale unor cuvinte, cum ar fi :”am întâlnit” ceea ce nu’i totuna cu a fi ştiut a privi mai întâi de aproape iar apoi pe dinăuntru, acel suflet, acele suflete.
Cam despre asta ar trebui in această vreme…nu doar una a colindelor în sunete, ci a colindării prin noi, prin alţii, cu un văz desăvârşit şi pur.” Acestea sunt gandurile unui cititor si voi folosi acest motto la toate postarile pana de Craciun, drept exemplu cum ar trebui sa fim in aceasta perioada!

…..

Manastirea Caraiman din Busteni…loc vestit de pelerinaj. Istoria ne-a aratat insa ca orice lucru frumos si nestiut in a fi pastrat curat de catre personalul abilitat se transforma in ceva urat.

Acestei manastiri -ridicata in urma unui vis al fostului staret-, i-a fost distorsionat sensul aparitiei. Cel rau s-a strecurat acolo si a prins radacini. A facut ca un complex manastiresc urias ridicat pentru slava LUI, sa arate de fapt inaltarea lor, a initiatorilor, ca ei sunt mai presus de orice. Cu vorba au spus ca pentru El se ridica intreaga manastire, biserici si cladiri invecinate. Un om ce a mai mers pe la alte manastiri observa ca aici nu poate fi vorba decat de lucruri, care nu au ce cauta in vreun loc unde banuim ca vine sa locuiasca Sf. Treime.

Nimeni nu a scris vreodata despre cele ce se intampla in acest loc transformat in fabrica de bani, gradina zoologica, unde se arunca ofrande in bani unor pesti exotici, cu prelati plictisiti…lista este foarte lunga.

M-am gandit sa scriu sau sa nu scriu. Si am zis ca daca voi putea scrie si gandurile nu mi se amesteca atunci voi scrie. Si scriu nu in ideea de a rade de ei, sau a-i batjocori…cu toate ca imi vine un gand staruitor in minte.

Daca mi-amintesc bine, de Inaltarea Sfintei Cruci am pozat la aceasta manastire impartasirea preotilor participanti si am pus intrebarea intr-un post, ca sa vad cine stie, ce tineau preotii in mana. Unii au stiut, unii nu… In acel post comentasem despre un fix al meu. Credinciosii veniti in acest loc arunca bani la pesti, cum faceau paganii cu zeii, si acest ritual este ingaduit de cei din manastire cu acordul superiorilor ierarhici din Arhiepiscopie…in conditiile in care la portile manastirii sunt o multime de cersetori pe care nu-i cheama nimeni sa adune monedele ce vor rugini in apa.

Au inghetat banii pestilor

Si ce bine o duceau ei…

Cand am scris acestea, au aparut si niste comentarii a doua personaje. Pe unul il chema V., celalalt era spunea el, preot la Patriarhie. Posibil sa fi fost una si aceiasi persoana.

Ieri am fost la manastirea aceasta, locul unde cum am mai zis deseori, Iisus Hristos nu are ce cauta decat pe la porti. Deci daca mergeti pe acolo, uitati-va pe la porti, la cine are nevoie de dv mai repede, si nu in interior unde sunt pestii care va asteapta banii, ponei care se imperecheaza, pauni care se alearga, sau personajul care va ia biletele cu rugaciunile pe care le puneti pe la icoanele Agheazmatarului si le arunca in cosul de gunoi…

Bradul pestilor…oare astia inteleg condiitiile biogeografice ale zonei in care a trait Iisus? Ca de regula, bradul este specific unei alte regiuni? Sau ca in Biblie nu scrie de niciun brad? 🙂 In loc sa-si impodobeasca mintea cu ganduri bune ei atarna de un copac globuri si beteala…de parca nu toti au pe acasa obiectele acestea si ar dori sa le vada si prin curtea manastirii.

Voi si ceilalti ca voi, va rezumati la strangeri de maini, la priviri admirative catre constructiile ce se ridica, vorbiti de voia Domnului, ajutorul LUI, spuneti pilde biblice..

Sunt „slujitori ai Domnului” care ne vorbesc in pilde omenesti, de parca le-ar fi trait ei. Incep asa, de regula cei mai multi incep astfel:

„Si era un om care avea o imparatie, dar el a cautat la cele lumesti, si nu stiu ce mama naibii mai inventeaza cu „in vremea aceea”, ca la usa lui a venit nu stiu cine, ca a ingropat nu stiu ce…dupa care sfarsitul povestii este acelasi…deci vedeti dv iubiti credinciosi, ca noi trebuie sa…” Au impresia ca „iubiti” este sinonim cu „cretini”, „oi proaste”. Si  ei…ei pastorii…

Bani-gheaţă, gheaţă-oameni

Ofrande, zeitatile apelor, pestisorul acela, uitati-va, chiar acela…Auriul, credinciosul

Sunt preoti in Valea Prahovei care stiu cum si ce sa le spuna oamenilor, sunt duhovnici in Bucegi pe care i asculti cu smerenie, sunt exemple…dar cand vorbim de o manastire, si toti astia preoti si ierarhi ingaduie asemenea lucruri, este limpede ca sunt condusi de cine nu trebuie.

Poneii…tot niste credinciosi, si ei

Acum m-am gasit eu sa scriu de ei, care la randul meu sunt un mare pacatos 🙂 Macar stiu sa ma caiesc sincer pentru prostiile facute, chiar daca in unele recidivez…dar nu trag spre rau o multime de oameni. Si daca mergeti la manastirea de mai sus, aveti grija ca nici pestisorii aurii si nici macar Mos Craciun nu indeplinesc dorinte si rugaciuni. Nu va ajuta decat ACELA care are o singura definite: IUBIRE.

Chestiile cu spiritul Craciunului, lumini calauzitoare, Viflaimuri, Mosul, nu au vreo treaba cu EL. Este frumos ca ne rupe cotidianul, dar nu stiu in ce masura vedem dincolo de acestea.

Imi propun pentru altadata, sa definesc dupa mintea mea „asociatia” Dumnezeu=Iubire, oricum sper sa inteleaga si acei indoctrinati religiosi, ca nu inseamna iubire in sensul reproducerii :)))

42 răspunsuri

  1. Revenirea asupra subiectului,mai ales acum in ajun de Craciun,e un indiciu ca situatia a devenit de netolerat! Dar oare acel Vlase si altii ca el or fi interesati cu adevarat cum sunt vazuti de lume si mai ales de Cel de Sus? Daca ar fi credinciosi cu adevarat ar trebui sa stie ce e compasiunea ,mila crestineasca…Asa cum spui:”ridicarea unei manastiri nu inseamna nimic daca nu cobori in mandrie proportional cu inaltarea ei”!!! Nu i-o preocupa si pe ei ideea ca in fata Lui conteaza CE ESTI NU CE AI !? Dumnezeu sa-i judece…

    Apreciază

    • Stiti, mergi la o manastire cu gandul sa asculti ceva religios, sa te rogi, sa ceri dupa caz un sfat…sunt multe motive pentru care cineva merge la o manastire. Dar cand ajungi acolo, pe la porti sunt o sumedenie de oameni amarati, pe unii i stii de ani de zile, cand intri in manastire ochiul este atras de material, de lumesc. Nu te duci la manastire ca la Zoo, nu creezi „diversitate” cand trebuie sa atragi oamenii prin credinta, prin exemple.
      Nu vreau sa se inteleaga ce mare credincios sunt eu, si altii ce pacatosi sunt, nici pomeneala de asa ceva…stiu unele lucruri pentru ca atunci cand eram mic am stat pe la unele manastiri cate o vreme, asta este alta poveste. Mie nu mi se pare normal ce vad pe acolo, si tineti cont ca am vizitat cel putin 100 de biserici, manastiri.
      Manastirea a ajuns o afacere, te si poti caza, parca 60 sau 80 lei/noaptea…si mi se pare mie ca barbati si femei la un loc, nu prea au ce cauta noaptea intr-o manastire…
      Au facut o scena in curte unde se urca preotii la diferite evenimente…este buna si ideea aceasta, daca totul de jur-imprejur ar rezona cu credinta.

      Apreciază

  2. Multă durere în strigătul cuvintelor tale despre nişte lucruri strâmbe, care ar fi trebuit să poarte semnele unei ferestre a sufletului înspre Absolut, unde nu ştiu câţi dintre sunt venitori şi nu suflete care să îşi trăiască o stare extatică…er trebui să fie un loc sacru, unul al corespondenţelor intre fiinţe – fiinţă şi fiinţă – şi între fiinţe şi lucruri, într-o relaţie dintre lume şi Divinitate…loc unde armonia nu ar avea cum să fie altfel decât prestabilită…doar că din câte înţeleg, este un „fapt” neîntâmplat.
    Cândva ţi-am spus că îmi pare că s-au înmulţit purtătorii de sutană…iar preoţii parcă ar fi pe niciunde.
    Biserica este un locaş sacru, un templu…la fel şi sufletul omului este, sacru sălaş al trupului…iar când îi păşeşti pragul, trebuie să simţi acea Lumină, a LUI, cea pe care o porţi în lăuntrul tău, cea călăuzitoare, în cerurile din tine, înspre cele de dinfară…iar pe acei slujitori ai lui Dumnezeu ar trebui să îi auzi cu inima pe care să o simţi că ţi se umple de bucurie iar sufletul de preaplin…asta ar trebui să simţi, şi nu o păcăleală; de mult nu am mai călcat pragul vreunei biserici, ci doar pe al celei mele, cea din suflet; fiecare dintre noi are una; cea a pedinăuntrului.

    Ştii ce întrebare i-aş pune unui preot, Adrian? L-aş întreba doar atât: Sfinţia Voastră, cu mâna pe inimă, îmi puteţi spune dacă vă consideraţi o fiinţă, un OM religios împlinit?
    Atât i-aş rosti.
    Pentru mine, un preot trebuie să aibă HARUL…avându-l, are, prin urmare, şi puterea lui, a acestui har…dar are şi DATORIILE ce izvorăsc din acesta.
    Acum, că ne mai despart câteva zile de Noaptea Sfântă, le doresc tuturor să nu trăiască uscăciunea, aceea sufletească…iar asta o ştiu doar ei, sufletele scăpătate.
    Şi, ca să nu uit, omul religios PRIMEŞTE…iar IDEALUL în el se pogoară prin REVELAŢIE…dacă va citi acesta o faţă bisericească, cum li se spune, sper că va înţelege ceea ce am vrut să spun…şi l-aş întreba pe acel dacă a trăit acest sentiment; firesc, mi-ar putea răspunde că da. L-aş crede? Întrebare…şi mi-ar izbuti şi răspunsul.

    PS
    Iertare pentru multele cuvinte…însă cu rost. În omul nereligios Divinitatea este absentă…îmi pare întocmai că ar fi printre unii slujitori ai Bisericii, doar purtători de sutană.

    Apreciază

    • Lucruri nefericite se intampla la multe manastiri, biserici. Ca este preot sau necredincios toti gresim. Ideea este pana unde suntem dispusi sa o tinem cu greseala, odata ce ne-am dat seama de ea?!
      Unii preoti s-au obisnuit sa vada multimi de oameni si ei cred ca vin in biserica lor pentru ca ei, preotii, au har…de fapt oamenii vin ca au probleme si alearga spre EL. Numai ca, ai LUI reprezentanti, nu stiu sa-i apropie de Divinitate, i tin pe bara sa alerge, sa se incalzeasca, fara sa atinga gazonul credintei.
      In opinia mea, un preot nu trebuie doar sa cante dupa o carte, sa arate Biblia si sa o scalde cu „in vremea aceea”, oamenii au nevoie de sfaturi pentru vremea aceasta. Trebuie sa se uite si el la oamenii din biserica, sa le citeasca pe chipuri, pe cei noi sa-i intrebe de probleme, pe cei mai in varsta, ma refer la babele ce se duc la biserica sa vada ce mai fac altii, trebuie sa le vorbeasca altfel…nu stiu, eu ma gandesc ca un preot trebuie sa emane iubire, sa creeze o altfel de atmosfera in lacasul de cult, sa-i vada pe toti venitii. Trebuie sa-i captiveze pe oameni folosind cuvintele lui…
      Daca citeste dupa o carte si din cand in cand mai dispare prin altar si trage perdeaua nu e mare lucru pentru multimea de oameni. Sa nu uitam ca raul se instaleaza in cateva secunde si binele in ani de zile intr-un suflet impietrit.
      Este o prostie, tu ca preot sa canti in biserica, si prin jurul ei lumea sa caste gura si ochii la pesti, porumbei in colivii…sa faca poze 😉
      In legatura cu unul dintre comentatori, eu pariez ca stiu cine este 🙂 Ne intalnim des in ultima perioada, parca drumurile ni se intersecteaza, eu il vad, el ma vede, ne salutam. Sper sa ma opreasca sa-mi spuna ca nu am facut bine injurand! 🙂

      Apreciază

  3. comert in templu? inchinat la chip cioplit? milioane de biserici si cate orfelinate? cate spitale? cate scoli? cati PREOTI sunt in biserici? cati il au pe dumnezeu in suflet? chiar si in vf muntelui, mai aproape de dumnezeu, preotii sunt doar negutatori… vezi la pestera… si pana la urma, dumnezeu fiind in tot si in toate, de ce in biserica? de ce nu intr-o poiana, in masina etc?

    Apreciază

    • In loc sa construiasca o lume mai buna, il ajuta pe cel rau sa o distruga. Noi scriem si ei tot ce stiu vor face …se cred calauziti, pe ei nu-i mai ating nevoile lumesti. Nici nu ar avea cum, doar ei lucreaza pentru Biserica si strang pentru ea…dar Biserica in multe locuri mai lucreaza pentru Dumnezeu?!

      Apreciază

  4. Simţeam că mulţi dintre acei ce îţi sunt călcătură pe tărâmurile tale de cuvânt vor tăcea mâlc, necutezând în vreun cuvânt…nici măcar like-ul nu-l mai îndrăznesc. Cred că mulţi dintre…care or fi…sunt suflete cucernice, dintre cele ca trăiesc asemeni tuturor – cred – în triunghiul SACRU: Dumnezeu, Om, Natură, şi dacă se ţin deoparte de rostire, înseamnă că în viaţa lor, au întâlnit DOAR fiinţe împlinite religios precum slujitori ai bisericii, dintre cele care au ilustrat ideea de vocaţie, în preajma cărora au simţit clipa precum un moment mistic purificator…şi nu doar subiecţi nechemaţi, fie-mi iertată exprimarea…Da, cred că am găsit răspunsul…mi-l doresc a fi şi al lor; ceva îmi spune să îmi ţin însă îndoiala aproape.

    Apreciază

  5. Îi iubesc pe acei ce îşi sunt exprimare făr’ de trucaje literare, în lumea asta virtuală, unde fiecare este ce şi cum se spune, în gânduri neîngrădite; firesc, cumpăneşti ce laşi să treacă şi ce nu, dar ceea ce am putut vedea sau nu vedea până acum pe-aici, pe la tine, pare…deşi ştiu că aparenţa nu certifică realitatea, dar mă încumet a face afirmaţia…pare, precum spuneam o evidenţă dintr-aceea nedumeritoare, care, în nespusul ei, spune…atât de multe.
    Aici, la tine, fiecare ce îţi trece pragul, găseşte o cuprindere atât de largă de fapte, de teme, iar cuvintele în care ni te dai îţi sunt crez cu tărie. Aici, la tine, nu e zugrăveală…mă pricep atât de bine să îi desluşesc dedesubturile…
    Eşti un spirit autentic, Adrian; dintre cele despre care spun că se urmează pe sine, şi o face fără servituţi.

    Apreciază

    • Multumesc in primul rand! Este corect sa recunosc ca sunt momente in care scap franele pe aici pe blog. Asa fac si in viata de zi cu zi. Eu nu stau sa atrag vizitatori, sa-i laud, sa ma feresc sa spun ceva…am facut acest blog cu un scop, si faptul ca scriu ce imi trece prin cap ma prezinta asa cum sunt. Nu am de gand sa-mi dau cu parerea despre soarele care rasare, ce frumos este, si nu mai stiu ce banalitate…scriu despre mine, despre munte, despre societate, cam despre orice ma intriga sau imi place. Nu astept nimic si nu doresc decat schimbarea unor lucruri anormale…atat cat pot sa fac o sa si fac. Daca mi-ar fi frica de ceva sau de vorbele cuiva nu as mai scrie nimic. Pot fi foarte bun sau foarte ne-bun, cum vrea fiecare! :)))
      Ideea mea este ca daca traim asa din inertie, fara sa avem curajul nici macar sa spunem ce gandim, traim asa ca prostii. Si pe mine ma enerveaza sa fiu prost…sa fie cine vrea!
      Multumesc ca ai curajul sa scrii, ceea ce le lipseste multora!

      Apreciază

  6. Stii ce imi lasa un gust amar? Supraetajarea aia care ai prins-o in cateva poze si maldarele de caramida de la intrare. Cate locuri de cazare sunt la aceasta manastire si ce taxe la stat se plateesc? Sunt locuri omologate de ministerul turismului? Stiu acesti oameni ca in Busteni sunt familii care traiesc numai din turism si acest tip de concurenta (crestineasca, n-asa 😉 ) le aduce saracie celorlalti? Mi-e scarba de hotelurile astea cu val monahal, vezi si Pestera, unde nu-i mai satura nimeni.

    Apreciază

    • Cred ca sunt zeci de locuri de cazare, la sfarsit vor fi vreo 200…si nu platesc nicio taxa. Pentru a omologa ceva in turism trebuie indeplinite niste standarde! Banuiesc ca nimeni nu si-a batut capul cu asa ceva, afacerea era una de succes din start.
      Nu le pasa lor de copiii si de batranii de pe la porti, crezi ca gandesc mai departe de gardul manastirii?! Nesimtire! Si la Pestera au facut la fel, tot felul de constructii si un lac cu pesti evident, bineinteles ca nu au autorizatii, nimic! Pentru ei nu exista lege, ei sunt mai presus de ea!

      Apreciază

  7. @ Adrian,
    Bună seara !
    Delicată TEMĂ ai pus în dezbatere acum în AJUN de CRĂCIUN……
    Nu, nu te alarma, NU te cert, nu am dreptul, eu sunt EU și tu ești TU și fiecare avem dreptul de a gândi și face cum îi dictează inima.
    Doresc doar să reții că AȘ AVEA FFF MULTE DE SPUS despre BOR și slujitorii ei dar, chiar acum câteva minute am primit SEMINARIȘTII cu ICOANA de AJUN , am atins cu fruntea ICOANA cu MAICA DOMNULUI și pruncul IISUS și, mă abțin în a comenta.
    Poate cu altă ocazie .
    Motto-ul ales de tine spune multe iar eu spun doar atât :
    trebuie să ne purificăm sufletele înrăite de ura intenționat sădită de diavolul ce ne conduce spre pierzanie……
    Cu prietenie,
    Alioșa.

    Apreciază

    • Buna seara!
      Tema delicata a aparut acum in Ajun pentru ca poate acum i-a fost dat sa apara! Si la mine au fost, sunt preoti si preoti, nu sunt toti la fel. Eu spun oricui si oricand ce am de zis! Chestia cu ura am bifat-o :))) Cat despre motto, e simplu de aflat de unde l-am copiat. Nu eram eu capabil de o asemenea gandire 🙂

      Apreciază

  8. Ai scris in limba mea!
    Multumesc!

    Apreciază

    • Cu placere! Daca ne ascundem gandurile, intr-o zi ne vor dobori, si vom numi raul bine si binele rau! Avem de-a face cu Biserica, care timp de secole a stiut sa pastreze valorile nationale, dar cand li se intampla greseala, trebuie sa o aratam. in speranta indreptarii acesteia!

      Apreciază

  9. …”dar ceea ce am putut vedea sau nu vedea până acum pe-aici, pe la tine, pare…deşi ştiu că aparenţa nu certifică realitatea, dar mă încumet a face afirmaţia…pare, precum spuneam o evidenţă dintr-aceea nedumeritoare, care, în nespusul ei, spune…atât de multe”…

    Era pentru cei pe care nu îi văd AZI; acei pe care, de „obicei”, îi zăresc.

    Apreciază

  10. […] cetatii cu acelasi nume. Am promis ca voi posta cateva imagini de acolo, iar acum, revolta lui Adrian (are dreptate legat de ce se intampla la Manastirea Caraiman din Busteni) m-a convins ca trebuie sa […]

    Apreciază

    • Multumesc! Unele lucruri trebuie spuse atunci cand trebuie. Arunci bani la pesti cand cersetorii striga de foame pe la portile manastirii…nu pot sa accept si sa inteleg astfel de gesturi.Sunt si alte locuri in tara, unde este o mare onoare sa ajungi, locuri pe drept considerate Tinde ale Raiului sau locuri unde Cerul intalneste Pamantul dupa cum spunea parintele Teofil Paraian de la manastirea Brancoveanu si ale carui cuvinte le-am ascultat de la cativa metri de dansul, de cate ori a fost posibil. In acele locuri daca le spui calugarilor de ce se intampla la aceasta manastire se inchina si vor rosti rugaciuni pentru alungarea raului.

      Apreciază

  11. Acum cateva zile am avut o polemica pe tema aceasta . Da … Religia a ajuns o afacere la noi.. E trist ca incet incet ia amploare,
    Vara trecuta am fost intr-un pelerinaj – o saptamana… destule manastiri, destule impresii , destule dezamagiri.
    Doar la schiturile din munti mai intalnesti acea liniste si piosenie.
    Ce bine ca ne putem ruga oriunde !

    Apreciază

    • Inteleg ca orice Biserica trebuie sa stie sa se gospodareasca, sa adune si sa se dezvolte. Problema este cat se face cu adevarat pentru Dumnezeu? Ca multi cand vad un preot il asociaza cu stransul banilor.Si mie imi plac pelerinajele si merg in cateva anual…evit unele manastiri. Dumnezeu este peste tot, ne aude de oriunde am fi, dar si Biserica isi are rostul sau! Daca vii in Bucegi, o sa gasesti o manastire in inima muntelui…acolo este o alta afacere, mare!

      Apreciază

  12. Pe la manastirile pe unde am fost eu m-am intalnit rareori cu un fel de put sec unde se aruncau banuti de catre cei care vizitau …ce-i drept erau cam putini ceea ce inseamna ca ii luau de acolo …insa apa ,pesti ,ponei nu mi-a fost dat sa vad…cred ca e pacat sa arunci banii in apa ca ruginesc …daca tot zici ca sunt saraci langa poarta manastirii atunci ar fi trebuit sa le dea lor inainte sa inghete apa…sigur nu sunt eu in masura sa judec dar ar fi trebuit ca in preajma sarbatorii Nasterii Domnului sa nu lase sa arate asa…cred ca au facut unele lucruri ca sa atraga mai multa lume spre manastire,totusi…
    Am intalnit in viata mea preoti si locuri in care ma reintorc de cate ori am ocazia si locuri unde am fost o singura data…eu prefer bisericutele de lemn vechi,pesteri…si mai ales preoti in varsta…nu as putea sa explic…
    Bradul impodobit si Mos Craciun nu au nici o legatura cu Sfanta Sarbatoare a Nasterii Domnului…

    Apreciază

    • Amenajarile la manastire erau binevenite dar transformarea curtii manastirii in adapost pentru animale este aiurea de tot. Deci acolo nu se toarna vreun film ci este realitate. Se pare ca, cu cat un lacas este mai aproape de civilizatie cu atat mai repede se molipseste de influentele acesteia in detrimentul celor spirituale.

      Apreciază

      • Am uitat sa spun ca am innoptat undeva la o manastire dar barbatii au fost cazati separat de femei…

        Apreciază

        • Aceasta cred ca este regula peste tot, dar stiu si locuri unde camerele sunt invecinate. De exemplu, am fost la Manastirea Prislop din Tara Hategului. Si noi 7-8 barbati am dormit intr-o cladire separata aflata la ceva distanta de cladirea unde dormeau 30-40 de femei. Depinde de fiecare staret cum vrea sa organizeze primirea pelerinilor.

          Apreciază

  13. Multumesc,acum cred ca reusesc sa-mi plasez mesajul.///Oameni ai Domnului, cu HAR recunoscut de multimea credinciosilor,intr-o… expozitie de arta! Portrete expresive de calugari si preoti ,alaturi de peisaje,flori,naturi statice,valuri spargandu-se la tarm de mare,biserici fortificate din Transilvania,realizate cu mult suflet,sensibilitate,culori calde,intr-o tehnica inedita,pastel cu…degetele!Autor :Adrian Stoenica.In acelasi spatiu,fiul sau Ioan expune fotografii din munti,dintr-un traseu initiatic spre…sine insusi…Pentru cine trece prin Bucuresti,in perioada sarbatorilor si are ragazul necesar,merita sa se abata pe la Casa Armatei.Va avea bucuria unei revelatii,intr-o ambianta invaluita de muzica discreta si mai ales de spiritualitate…

    Apreciază

  14. Adrian,as aduce in discutie ceva ce mie mi se pare …anapoda.
    Toate taxele si impozitele sint platite de la bugetul de stat sau local sau din donatii.Toate fetele bisericesti si angajatii civil sint platiti de la guvern.Asta inseamna ca botezul,casatoria si inmormintarea trebuie sa fie gratuite,pentru ca le platim noi,poporul.Pe linga „taxa de cult” pe care vine sa o culeaga cineva de la biserica cea mai apropiata.De ce se incaseaza ,la niste sume exorbitante toate aceste ceremonii?
    Poate n-ar fi rau daca tot ce ai spus in articol,ar aparea si intr-un ziar local,la radio si la TV.Poate se autosesizeaza si-si mai schimba fata cei de pe-acolo.
    Sa-ti fie bine!

    Apreciază

    • Uite lucrurile acestea nu le-am adus in discutie cu taxele luate…corect ar fi sa fie dupa posibilitatile fiecaruia. Un preot paroh ar trebui sa-i cunoasca pe toti enoriasii ce vin la biserica sa. Cat despre cele scrise 🙂 au ajuns in diverse locuri…sa nu zic chiar totul, dar am primit si niste mesaje de repros, ca nu le vine sa creada ce am putut scrie, ca incurajez sectantii :)))
      Eu am prieteni si adventisti, si martori ai lui Iehova, si penticostali…Dumnezeu este acelasi, noi complicam drumul spre El si interpretam cum vrem Biblia. Cum ni se pare ca suna mai bine! 🙂 Si chestia aceasta cu sectantii mereu ma face sa rad, cand cineva are o parere diferita, gata este sectant…dupa cum ma face sa rad si aberatiile unor persoane din alte culte, care se considera nemaifacand parte din lume. Deci un astfel de personaj crede ca el nu mai este in lume, el este crestin. Toti ceilalti nu sunt crestini…doar ei ma, alesii :))) Abia astept sa-l vad si sa-i spun ca s-a lansat noua colectie de iarna „Aripi pana la cer”…
      Stai linistit ca nu se va schimba nimic la manastire, pentru ca sunt doar etapele unei afaceri. Daca le-au pus in practica ma gandesc ca nu au avut nicio problema de constiinta…pe care nu o au, acum! Cel mult vor chema Jandarmeria sa-i alunge pe oamenii aceia de pe la porti!

      Apreciază

  15. Off-topic: Comentez pt prima oara (cred) pe acest blog (unde am ajuns prin linkul din http://diversediversificate.wordpress.com/2011/12/19/dinogetia-o-manastire-modesta-pe-malul-dunarii/ ) – bine v-am gasit, spor si succes.
    Regret faptul ca (desi imi place ce-am gasit aici) probabil nu voi putea (cel putin deocamdata) sa devin vizitator frecvent: imprejurarile vietii reale imi lasa prea putin timp si energie pt net, incat am fost nevoit sa renunt si la vizitarea asidua a altor bloguri care imi placeau si cartora le fusesem deja vizitator si comentator frecvent, active (pt mine) mai ramanand prea putine.

    On-topic (oarecum) – cu scuzele de cuviinta pt ca prima comentare este o contrazicere, o „observatie”:
    „…taxele luate…corect ar fi sa fie dupa posibilitatile fiecaruia.”
    Stiu si eu ce sa zic? Eu consider ca acele taxe erau justificate atunci cand credinta (preotul, biserica) erau sustinute exclusiv (prin aceste taxe, prin donatii, prin contributii primite sub forma de munca) de catre comunitatea careia ii asigura serviciul religios, ca sa poata preotul sa nu mai fie preocupat de grijile lumesti ale castigarii traiului de-zi-cu-zi si ale intretinerii institutiei pe care o servea, ci sa se dedice cu totul vocatiei sale. Da’ acu’, daca toate astea le platim noi toti (prin impozitele pe care le platim)…
    Daca salariile salariatilor (!) (pai nu? daca au salariu…) bisericilor sunt achitate de la buget, si daca acele cheltuieli ocazionate de exploatarea si intretinerea „bazei materiale” (a bisericilor) sunt si ele asigurate, si daca PE LANGA aceasta isi mai pot ingadui si bonusuri si fantezii (avand venituri proprii ocazionate de monopolul asupra vanzarii calendarelor bisericesti, asupra vanzarii in biserici a lumanarilor etc; si sa nu uitam – mai ales avand in vedere sezonul – de umblatul „din-usa-‘n-usa” cu sfintitul – costisitor – al caselor), acele taxe (pt indeplinirea „indatoririlor de serviciu” pt care primesc salariul) O MAI FI corect sa fie luate? Oare ar fi bine sa taxeze in acelasi fel (si TOT „dupa posibilitatile fiecaruia”) si cadrele medicale pt implinirea actului medical, si cadrele didactice pt implinirea actului educational? (Bineinteles – TOT fara chitanta, asa cum sunt percepute si acele taxe bisericesti pt evenimente…)
    Sau gresesc eu si salariul preotilor NU pt onorarea ceremoniilor religioase referitoare la acele evenimente de viata / moarte este platit? A propos (daca poate cineva sa ma lumineze): CE cuprinde DE FAPT „fisa postului” unui preot? El primeste un salariu „de la stat”*
    ca sa faca… CE?
    * Abia acum mi-am dat seama ca preotii sunt si ei „bugetari”. Oare le-o fi fost si lor diminuat salariul cu 25%, si le-or fi fost anulate toate sporurile specifice, ca si celorlalti bugetari?

    Apreciază

    • Bine ai venit! Eu m-am referit la o comunitate mica, unde preotul tine slujbe, i poate cunoaste pe enoriasi, le stie starea materiala. Mi-ar placea sa ne fie luati banii, multi, putini, dar sa stim exact pe ce se duc si ca este in folosul credintei. Era bine ca Biserica sa doneze din banii stransi catre sistemul educational sau cel medical. Nimeni nu stie cati bani ajung in visteria unei biserici decat preotul. Neexistand chitante, totul este la latitudinea lui. Daca este corect, probabil i da la superiori, daca nu este atunci i cheltuie el. Cred ca unii au atatia bani de nu mai stiu ce sa faca cu ei. Fisa postului…nici nu vreau sa ma gandesc!

      Apreciază

  16. Ai abordat un subiect sensibil. Dureros pentru multi pentru ca spui niste adevaruri pe care o parte dintre cei ce iti citesc blogul nu vor sa le vada. Extrapolind fata de situatia concreta descrisa de tine si mergind pana la nivelul cel mai inalt, biserica pare a nu-si mai indeplini rolul de institutie a oamenilor pentru oameni. Dincolo de comparatia „cum este” fata de „cum ar trebui sa fie” se poate pune si problema „pentru cine este” fata de „pentru cine ar trebui sa fie”. Cu putine exceptii „slujitorii Domnului” sunt doar rotite bine integrate intr-unul din mecanismele ce produc profit (in cazul bisericii neimpozabil) pe seama unei nevoi fundamentale a omului: aceea de a-si gasi echilibrul interior adeseori prin credinta manifesta. Preotii au ajuns sa fie doar reprezentantii in teritoriu cu functie administrativa ai unei organizatii – stat in stat as zice eu – care taxeaza din greu si botezul, si moartea si ce mai prinde pe unde se mai poate intre cele doua „capete de linie”. Si faptul ca taxeaza e doar un aspect. Pentru a-si prelungi existenta si pastra statutul actual biserica face destule magarii, si de forma si de fond, inclusiv jocurile puterii politice. De unde rezulta ca biserica exista mai degraba pentru sine decat pentru cei multi care cred in ea si care o sustin inclusiv financiar.

    Apreciază

  17. Doamne, de cand in bisericile ortodoxe se canta la orga ??? Muzica psaltica este atat de frumoasa…de ce s-o acoperim cu orga ? Nu inteleg ! Cred ca se exagereaza. E vorba de manastirea Caraiman, unde, spre marea mea surprindere, am auzit la slujba de duminica sunet de orga….Oare chiar nu se intelege ca ceea ce isi doresc oamenii sa gaseasca este o atmosfera de rugaciune, evlavie, smerenie si pace ? O mai mare apropiere a preotilor de oameni, de problemele lor, o mai mare disponibilitate de a-i asculta si indruma pe drumul vietii si mai departe…De ce tot timpul se incearca sa se vina cu noi si noi lucruri exterioare care sa epateze ?
    Dar muzica la orga in biserica ? Credeam ca am nimerit la Biserica Neagra in Brasov! Mi-e dor de manastirea Caraiman de dinainte de 2010! Doamne-ajuta !

    Apreciază

    • Mariana, intotdeauna cand scriem de Biserica se vor gasi si unii si altii care sa fie pro sau contra…sa stii ca de cativa ani se tot exagereaza pe la acea manastire, nu stiu cine da tonul si directia, dar sunt gresite o groaza de lucruri. Pare ca tot ce se face nu mai este pentru Dumnezeu, cu atat mai putin pentru cei care IL cauta. Nu mai exista acea atmosfera de smerenie, intra ca la gradina zoologica….cred ca cel Rau le-a sucit mintile!

      Apreciază

  18. Citesc acest blog de prin 2010, cand l-am gasit intamplator, cautand cate ceva tot despre manastirea Caraiman. Sunt un martor tacut si placut impresionat al celor scrise aici. Nu prea am timp sa scriu, dar citesc repede, in mod curent, ce scrie pe aici, pentru ca ma atrage.
    La manastirea Caraiman vin de prin 1998-1999, de pe vremea cand ea nu era…erau doar parintele Gherontie, o baraca, o masa de lemn cu niste butuci si dorinta imensa a parintelui de a construi o manastire. Parintele Gherasim a fost duhovnicul meu. Dar, din iulie 2010, lucrurile au luat o alta intorsatura. S-a instalat o raceala, parca un zid s-a ridicat intre obstea manastirii si oamenii care vin cu sufletul deschis aici spre a-si afla pacea interioara. Parintele Gherasim era tot timpul in mijlocul oamenilor, le vorbea, ii intreba, ii baga in seama, oamenii se bucurau, veneau cu drag…Acum… apar tot timpul tot felul de lucruri…parintele Gherontie e tot mai izolat, nu mai e ce-a fost…!
    Si cireasa de pe tort … muzica la orga in biserica ortodoxa …! Ma rog la Dumnezeu sa aiba grija de aceasta manastire si de parintele Gherontie…! De parintele Gherasim nu mai stiu nimic! Numai bine !

    Apreciază

    • Multumesc pentru cuvinte, Mariana…mai potrivite despre ce se intampla acolo nu le-as fi gasit. Multumesc si ca intri pe la mine, cu bune si cu rele, incerc sa fac si eu ceva, acolo cat reusesc. Era altceva inainte la manastire, ma bucuram pentru fiecare caramida pusa…si parintele Gherasim a fost duhovnicul meu, ce om deosebit! Nu mai este la manastire, am inteles ca este prin Brasov…el intr-adevar avea har, ai vazut parca simteai ceva cand te atingea. Iar parintele Gherontie a fost impins undeva, ca un ceva de care mai este nevoie doar asa ca prezenta…dar eu la parintele Gherasim mergeam, inca din 2003…Mi-as dori sa se schimbe lucrurile, dar deja totul este o afacere…Saru-mana, si toate cele bune! Cand mai veniti poate ne auzim!

      Apreciază

Lasă un răspuns

