CIUPERCILE DIN PADURILE BUCEGILOR: CREASTA COCOSULUI, GHEBELE SI ROSIORII

Dupa cum spuneam intr-un post anterior am revenit si cu alte imagini cu ciuperci comestibile ce se intalnesc prin Bucegi. Si in primavara am postat cateva articole cu pastravii de fag si buretii negrii.

Toate aceste posturi sunt doar informative, insa daca nu ati mai fost la cules de ciuperci este bine atunci cu cele relatate aici sa va duceti la un cunoscator. Sa vi le arate in teren atat pe cele bune cat si pe cele cu care s-ar putea confunda.

O sa incep cu o ciuperca ce creste pe copaci, pe brazi mai ales, denumita Creasta Cocosului, specia Clavaria in latina. Dintre toate varietatile de Creasta Cocosului, aceasta din imagine este cea ma buna dar si cea mai curata, asadar cea mai recomandata pentru a fi culeasa. Parerea mea: este inconfundabila prin padure.

O alta ciuperca destul de raspandita prin padurile Parcului Natural Bucegi este rosiorul sau rascovul (Lactarius delociosus). Aceasta are o culoare portocalie si se deosebeste de anumite specii de ciuperci otravitoare astfel: cand este taiat piciorul acestei ciuperci apare un latex de culoare portocalie, care incepe sa acopere zona sectionata. Exista o ciuperca necomestibila care se poate confunda cu rosiorul dar aceasta are lamele (dedesubtul palariei) de culoare alba, iar la taiere apare un latex alb. Asadar se poate confunda de un necunoscator.

Consider ca un om ce a umblat ani de zile prin padure nu are cum sa se insele. Nu e foarte greu de deosebit.

CULOAREA SI LICHIDUL PORTOCALIU SUNT CARACTERISTICI APARTE

MAI SPUNEAM ZILELE TRECUTE DESPRE O CIUPERCA CU PICIOR SUBTIRE SI PALARIE MICA CE SE STRECOARA PRINTRE GHEBE, SI CARE ATUNCI CAND SE TAIE TOT MANUNCHIUL DE GHEBE POATE FI DE ASEMENEA TAIATA. ESTE NECOMESTIBILA SI CONSUMATA SE LASA CU URMARI GRAVE…SPITAL, ETC.

IATA SI IMAGINEA:

DACA INTAMPINATI PROBLEME, VIZUALIZAND ACEASTA IMAGINE, ADICA NU VA DATI SEAMA RAPID CARE DINTRE CIUPERCI ESTE ACEEA LA CARE AM FACUT REFERIRE CA AR FI NECOMESTIBILA, ATUNCI NU MERGETI LA CULES DE CIUPERCI, CA O PATITI!

GHEBE CE CRESC PE O BUTURUGA. ACESTEA MAI CRESC ATAT PE SOL CAT SI PE COPACI. SE POT CONFUNDA CU ALTE SPECII OTRAVITOARE. DACA IN CAZUL CRESTEI COCOSULUI CONFUZIA ESTE DESTULD E GREU DE EFECTUAT, LA GHEBE ESTE NECESAR SA MERGI DE CATEVA ORI PANA AJUNGI SA CUNOSTI TOATE VARIETATILE COLORISTICE.


Cred ca imaginile sunt elocvente si de ajutor. Voi mai reveni cu alte detalii pe viitor!

IATA SI VIITORUL :))

http://buceginatura2000.wordpress.com/2013/09/19/sezonul-ciupercilor-necomestibile-otravitoare-comestibile/

 

21 Răspunsuri

  1. Tot eu. Creasta aia de sus eu ii stiu ca ii mai zice popular “barba caprei”, in schimb la denumirea stiintifica nu pot fi de acord, din nou, astfel la specie ii zice Driodon caralloides

  2. acea ciuperca apare toamna in lunile octombrie si noiembrie eu am intilnito numai pe fag este foarte comestibila se fac fel si fel de mincaruri din ea de la a se pune la murat unde are un gust apropiat de conopida pana la chiftele si altele si se numeste traditiional creasta cocosului.

    • Nu imi amintesc sa o fi vazut crescand pe fag, am vazut-o doar pe brad, dar la murat intr-adevar aduce a conopida. Ati vazut ca au aparut pana la urma si pe aici pastravii si buretii negrii? Nu am gasit la fel de multi ca dv dar au fost cativa…:)

  3. am vazut felicitari.la noi au dat acum ciupercile pleurotus sau ciuciuletii de fag de primavara cum le spunem noi.am fost dupa ei si am gasit destul de multi adevarul este ca nu stiu la voi dar aici a plouat aproape zilnic.

    • La noi s-au trecut pleurotus, rar am mai auzit ca gaseste cineva, acum se vor orienta dupa ciupercile de balegar ce cresc prin zona stanelor de pe Platoul Bucegilor :) Multumesc pentru retetele si sfaturile de de data trecuta. Aici nu a plouat chiar asa, au fost zile consecutive destul de calduroase….in ultimele doua zile insa a plouat bine.
      Pe 10 mai am gasit Pleurotus, uitati-va putin la ei, http://buceginatura2000.wordpress.com/2011/05/10/primii-bureti-negrii-gasiti-in-parcul-natural-bucegi-in-2011/
      La dv se numesc popular ciuciuleti de fag, nu-i asa?

      • da ciuciuleti de fag sau bureti de fag.pozele cu buretii negrii le-am mai vazut sint foarte frumosi i-ai gasit exact cum sint mai buni.normal ei cresc toamna in lunile octombrie noiembrie dar in functie de starea climei sint copaci care nu fac toamna si fac primavara in luna aprilie mai cind au conditiile favorabile dezvoltarii in mod natural.am gasit si eu la sfirsitul lui aprilie cind am fost sa caut coarne de cerb ti-am mai spus.eu acum am gasit ciuciuleti nu din astia negrii din astia de primavara care sint albi si ies acum tot pleurotus sint si cresc exact ca si aia negrii dar astia apar doar primavara si vara in 3 valuri.sint mai slab calitativ dar la gust sint la fel.

        • Am remarcat si eu ciudatenia asta, unii bureti negrii apar pe fagi primavara altii toamna. Nu cred ca au vazut multi pe aici ciuciuleti, poate cei mai batrani cu experienta, acum circa 7-8 ani un vecin a gasit pe un copac o multime de ciuperci albe, posibil ciuciuleti, dar de atunci nu am mai auzit sau vazut. Multumesc pentru aceste detalii.

  4. am vazut ciuta fotografiata de tine,vroiam sa te intreb daca ai gasit coarne de cerb prin muntii bucegiului sau daca cunosti cautatori care au gasit.eu de aproximativ de 10 ani primavara de primavara ma duc la cautat,ii urmaresc din ianuarie februarie sa aflu zonele unde stau ca sa stiu unde sa caut in martie aprilie mai atunci cind le cad si anul acesta am gasit 2 perechi si 11 desperechiate,sint un cautator inrait plec cu zilele si singur doar sa vad un animal salbatic sau sa ma bucur gasind ceea ce caut.in perioada caderii coarnelor la cerbi imi iau concediu aprox 2 saptamini doar ptr a ma duce dupa ele nevasta-mea spune ca sint nebun,ea nu-si imagineaza ce bucurie,implinire si satisfactie poti sa ai la gasirea unui corn stie doar ca se bucura intradevar cind apar la usa cu ele in spate.

    • Am gasit intamplator coarne de cerb, si citind ce ai spus am ramas fara cuvinte, esti un adevarat cunoscator al muntilor…nu e nebunie, e ceva frumos si crede-ma ca nu am mai vazut pana acum pe cineva atat de impatimit. Fiind atat de putini cerbi din cauza braconajului prin Bucegi, nu m-am gandit sa merg in anumite perioade pe urmele lor, dar stiu ce bucurie este cand gasesti un corn.

  5. Ciupercile din padure chiar daca sunt din cele comestibile , pot fi contaminate prin apa scursa de la ploi de la cele otravitoare .Nici eu (asa cum spunea si Alexandru, blog fosile) nu manac ciuperci decat de la crescatorii .

  6. Ghebele sau Armilaria mellea pot fi confundate usor de necunoscatori cu Galerina automnalis, o ciuperca ce contine amanitin . Amanitinul este responsabil pe ntru 90% din mortile cauzate de ciuperci. Este substsnta din Amanita phaloides.
    Galerina creste pe copac dar spre deosebire de ghebe are sporii de culoare ruginie.
    Nu culegeti ghebe pana cand nu deveniti familiari cu aceasta ciuperca pentru ca dati de naibaa.

    • Va multumesc foarte mult pentru acest comentariu. Nu stiam de amanitin. Este o informatie foarte utila, pentru multa lume!

      • Prima ciuperca din lista d-voastra este mai degraba
        Hericium ramosum sau Hericium coralloides, ambele foarte bune despre care ultimele cercetari au dovedit ca ar ajuta foarte mult in regenerarea neuronilor afectati de dementa senila.
        Clavaria este un gen larg ce contine si unele ciuperci ce pot da probleme stomacale destul de grave dar mu mortale. Asa numite coral fungi unele din genul clavaria contin msnitol ce le da un gust dulce dar poate provoca diarie.

      • Corectat ‘msnitol” cu manitol

  7. Lactarius delicious este identificata corect dar in fotografia a treia apar cateva ciuperci din genul Panaeolus ce contine si ciuperci halucinogene si se pare ca si una din genul Cortinarius.
    O fotografie nu trbuie niciodata sa fie unica sursa de identificare.
    De mare ajutor este un spor print si o descriere amanuntita a locului si conditiile in care a fost gasita…copacii din apropiere ,anotimpul etc.

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 313 other followers

